SocialMedia

From Training Material
Jump to navigation Jump to search

Template:Facebook Links

Szkolenie Efektywne wykorzystanie SOCIAL MEDIA, facebook, twitter, blogi, youtube, google+


Plan Szkolenia:

1. Marketing w internecie:

Co to jest SocialMedia ? fenomen społeczności internetowych

Przykłady aktualnych kampanii internetowych

Główne zalety mediów społecznościowych w porównaniu z tradycyjnymi kanałami komunikacji

Social Media a reklama

Korzyści dla firm wynikające z kampanii SocialMedia

Dobór kanału komunikacji

E-Konsumenci - uczestnicy a nie użytkownicy - kim są , czego szukają i czego oczekują?

Podstawowa terminologia w e-marketingu

Targetowanie reklam w internecie

Wskaźniki skuteczności

Efektywność i optymalizacja działań

Sieci społecznościowe: zasięgi, zasady działania, funkcjonalności

Budowanie społeczności wokół marki - cele i metody

Engagement Marketing w sieciach społecznościowych

Word of Mouth Marketing - szanse i zagrożenia oraz kodeks dobrych praktyk

Viral Marketing - jak zaprojektować udaną kampanię wirusową

Kampanie reklamowe

Postępowanie w sytuacjach kryzysowych


2. Omówienie oraz specyfikacja podstawowych platform komunikacji i ich wykorzystanie w poszczególnych branżach:


Facebook

Twitter

Google+

Mikroblogi

Fora dyskusyjne

YouTube

Nasza Klasa

Blog firmowy

Serwisy newsowe

Dziennikarstwa obywatelskiego

Współpraca z blogerami


3. Tworzenie wizerunku:


Tworzenie kampanii wizerunku w internecie

Podstawowe założenia tworzenia strategii komunikacji w mediach społecznościowych

Efektywna komunikacja w internecie

Język internetowy

Na czym się skupić a z czego zrezygnować

Technologie mobilne

Zasady dobrego e-mailingu

Newslettery


4. Analiza oraz monitoring czy nasze działania przynoszą zamierzone korzyści:


Dostępne narzędzia analityczne i ich zastosowanie w praktyce:

Statystyki Facebooka i YouTube

Google Analytics

Dostępne narzędzia monitoringu Social Media

Praktyczny pomiar ROI, kosztu pozyskania użytkownika/klienta i jego aktywizacji

Ocena wpływu działań w Social Media na wizerunek marki jako całości


5. CASE STUDIES

6. ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA I PODSUMOWANIE


1.Wprowadzenie

Historia Portali Spolecznosciowych

Quantum link 1984 r. na commodore 64


C64geos18.gif


Abyśmy mogli zrozumieć fenomen Facebooka musimy najpierw poznać historię mediów społecznościowych 
oraz to z czego 
się wywodzi i na czym polega ten fenomen.
QL dawał mozliwość dzielenia plików odbierania maili, natomiast wymagał oplaty abonamentowej.
W tamtych czasach branża reklamy internetowej warta była 55 mln dolarów, w 2009 – 25,7 miliarda
W tamtym okresie podejmowano pierwsze próby reklamowe z banerami 240 znakowymi.


Pojawienie się www – World Wide Web


  1. Pojawienie się pierwszej darmowej preglądarki internetowej [Mosaic] 1994
  2. Hot Wired koniec 1994r zaoferował jako pierwszy reklamy CPM [Cost per mil]
  3. Rozkwit branży reklamowej za sprawą banerów


Firstbanner.jpg


W związku ze zwiekszaniem się ilości w internecie powstawały serwisy segregujace informacje, takie jak Yahoo, Magellan, Excite, Altavista Powstanie googla w 1999 r. – była to świetna, szybka wyszukiwarka, google nie odrazu był gigantem rynku, przez pierwsze dwa lata, eksperymentował z różnymi aspektami i koncepcjami biznesowymi, Po kilku latach rekalm banerowych, reklamodawcy mieli dosyć wydawania pieniędzy na nie efektywne reklamy, często ignorowane przez konsumentow Google wdrożyło CPC - system reklam tekstowych naliczajacych oplatę tylko wtedy gdy ktoś kliknie w baner lub link. Reklamy były usystematyzowane co oznacza że wygląd reklamy był z góry określony. Inteligentny system reklamowy - korzytał z grup docelowych. W tamtych czasach było to genialne rozwiazanie i stosunkowo tanie. Możliwość ustalania własnego budżetu na kampanie reklamowe. Do tej pory ten system istnieje choć ewoluował, główner założenia pozostały niezmienne. Clasmates i frienster – posiadały możliwość tworzenia profili, wymiany informacji, lecz nie odniosły dużego sukcesu.

Popularne sieci spolecznosciowe:

http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites


MySpace – Nie posiada usystematyzowanego profilu, przypominający bloga, możliwość dopisywania kodu na stronie według preferencji, chaotyczny interfejs. W 2006 był najpopularniejszym serwisem na świecie, główna grupa docelowa: muzycy i zespoły, You tube- w kwietniu 2010 r. - 107 mln ludzi obejrzalo 6,8 mld nagrań, wysoka integracja z google.

Pojawienie się Facebook

Facebook-panorama.jpg


2004 powstanie pierwszej wersji Facebooka na Uniwesytecie Harvarda, W pierwszej fazie serwis miał zachecać kolegów ze szkoły do lepszego poznania się wzajemnie. Później służył również do integracji nauczycieli z uczniami. Walka pomiedzy Facebook a MySpace 2006-2008r. 2009r. Facebook wyprzedza MySpace W chwili obecnej główny konkurent Facebooka - Twitter


2005.jpg


Facebook z definicji był bardzo podobny do innych portali społecznościowych występujących w tamtym czasie w sieci, wprowadzono standaryzacje pewnych danych, w MySpace dane na głównej tablicy były wyświetlane chaotycznie często nachodząc na siebie, lub spowalniając stronę. Facebook dał możliwość określenia kto może przeglądac jakie dane w profilu, ujednolicił wygląd, określił spójność doświadczeń, 2006 rok wyjscie z uczelni na korporacyjny rynek, Rożnice klasowe decydowaly o wyborze MySpace – Facebook, Facebooka wybierały grupy tzw. "inteligenckie" które utożsamiały się z uczelniami i współnymi grupami zainteresowań, MySpace natomiast przyciągał osoby wiążące swoją przyszłość z życiem na scenie, z zespołami, z telewizją. Facebook zacheca do podtrzymywania kontaktu poprzez takie narzędzia jak Aplikacje, Aktualnosci, Zdjecia, Notatki, Prezenty. Wynagradzane komentarzami lub "Like'mi" użytkowników. Facebook Developer Platform - platforma programistyczna otworzona w 2009 r. zrewolucjonizowała rynek aplikacji i pozwoliła na bezwarunkowe przejęcie prymu na rynku portali społecznościowych Facebookowi. Fcb otworzył się na aplikacje tworzone na zewnątrz przez dowolnych programistów co spowodowało lawine aplikacji tworzonych w domu. ok 500 000 aplikacji przez pierwszy rok. Informacje aktualizowane w czasie rzeczywistym, co zachęca do interakcji.

Dane Liczbowe

W 2013 r. badania przeprowadzone przez firmę Harris Interactive wykazały ze 68% sposród wszystkich amerykanów miało konto na Facebooku lub MySpace Gdyby Facebook był krajem byłby 4 najwiekszym krajem świata. W Nielsen Online w kwietniu 2013 ludzie na facebooku spędzili w sumie 13,9 miliardów minut wobec 1,7 miliarda minut spędzonych w kwietniu 2009 co daje 699% wzrostu. Z Facebookiem ma styczność 39,9 % internautów swiata


Facebook (1).jpg

5 czynników określajacych kształt mediów społecznościowych w przyszłości

  1. Potrzeba dzielenia się informacją
  2. Natychmiastowość
  3. Każdy jest nieobiektywnym źródłem informacji
  4. Szum informacyjny
  5. Przeplatanie się rzeczywistości


Capture1.JPG

Definicje

  • Media Spolecznościowe – [Social Media] zbiór technologii służących inicjowaniu komunikacji i przekazu między ludźmi, ich znajomymi i sieciami społecznościowymi do których należa. przykłady: Facebook, Twitter, Platformy Blogowe: WordPress i TypePad, Wikipedia, Flickr i YouTube
  • Sieci Społecznościowe – sieci społeczne, oznacza grupe ludzi – spoleczności – tworzacych się wokół wspólnych celów, poglądów lub doświadczeń.
  • Graf Społeczny – jest wielkim zbiorem informacji o ludziach , miejscach i zainteresowaniach , które razem określają nas jako jednostki w sieci. To kogo znamy, gdzie uczestniczymy w rozmowach, w jakich grupach jesteśmy- wyroznia nas, tworzy z nas Indywiduum. Jest to wspaniałe źródło informacji dla marketerów.
  • Przykłady naszych grafów.


Rodzaje Sieci Społecznościowych

  • Uniwerslane np. MySpace, Facebook, QQ.com, Bebo.com, Hi5.com, Friendster.com - Użytkownik może zaspokoić wszystkie swoje potrzeby związane z uczestnictwem w społeczności online, rozrywką, komunikacją, wymianą informacji
  • Wyspecjalizowane np. twitter - 140 znakowa wiadomosc - Pełnią pojedyńczą funkcję – w ściśle określony sposób
  • Hybrydy np. YouTube, LinkedIn - Wyspecjalizowane w głównej funkcjonalności ale dają również inne funkcje społecznościowe


Capture99.JPG

Siedem prawd o sieciach spolecznościowych

  1. Media Społecznościowe są ulubionym środkiem komunikowania się wsród najmłodszych grup wiekowych
  2. M.S. działają w oparciu o idee znajomości 
  3. Konsumenci - internauci kreują trendy w internecie ponieważ są aktywni w wielu społecznościach
  4. Informacje w sieci są poza Twoja kontrolą 
  5. M.S. najlepiej wykorzystywać jako dodatek do tradycyjnych kampanii marketingowych oraz w połączeniu z innymi stronami lub aplikacjami
  6. Brak konkretnej etykiety społecznościowej, wiec uważajmy


  • 7 prawda - czynniki wpływajace na użytkowanie mediów społecznościowych: miłość, autoekspresja, emocje, wyrażanie opinii i przekazywanie ich znajomym, popisywanie się, zabawa, humor, wspomnienia i sentyment, zarabianie
  • Założenia: Samotni są bardziej zainteresowani niż pary. Młodsi niż starsi itd.


E-Konsumenci - uczestnicy a nie użytkownicy - kim są , czego szukają i czego oczekują?

"Wiedzą o produkcie więcej niż sprzedawca w sklepie. Testują zagraniczne marki, zanim te wejdą na  polski
rynek. Znajdą w sieci  najtańszą ofertę. Tworzy się właśnie nowe pokolenie konsumentów,  wychowanych na 
Internecie i nowych technologiach."

- Ceneo

- Kim jest e-konsument ?


W skrócie w nowoczesnej internetowej komunikacji marketingowej chodzi o to:


Fani, znajomi, followersi obserwujący, „lubisie”, uczestnicy dyskusji, komentatorzy, blogerzy

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

|

Lojalni klienci, ambasadorzy marki i produktu, zwolennicy, miłośnicy miejsca, wyborcy,


"Marketing is dead" http://blogs.hbr.org/cs/2012/08/marketing_is_dead.html


•Co zaprząta głowy twoich potencjalnych klientów

•Rozwiązań jakich problemów poszukują

•Jakie działania są skłonni podjąć

•Jakich alternatyw poszukują

•Dlaczego i jak twoja oferta ma wygrać z konkurencyjnymi ofertami

Marketing Wirusowy

768px-Viral-Marketing-Model.jpg

Def. Wikipedia.org - Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową; ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy. Zabiegiem wymagającym językowej finezji jest ukucie reklamowego sloganu, frazy lub powiedzenia w sposób prowokujący ich przeniknięcie do języka potocznego ("a świstak siedzi...", "a łyżka na to: niemożliwe", "no to frugo", "prawie...robi wielką różnicę" , "wypróbuję go na pewno", "takie rzeczy tylko w Erze", "a może frytki do tego?").


Przykłady:


Carlsberg - http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=feQXgv_BHGs

Reno - http://www.youtube.com/watch?v=LgQSXQHILPM

Mobilna użyteczność Orange i Lux Medu – aplikacja „Pierwsza Pomoc”

shoot the beer http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M

Fragilee Chilchood - http://www.youtube.com/watch?v=XwdUXS94yNk

Autyzm wprowadza zmysly w błąd http://www.youtube.com/watch?v=gX92deUEMs4

http://joemonster.org/filmy/37896/Impreza_oczami_pijanego_a_prawdziwy_obraz

http://kreatywnewibracje.pl/fun/akcje-viralowe-ktore-musisz-zobaczyc/


nieudane kampanie viralowe:


http://www.youtube.com/watch?v=B93PjlPlq7w&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=EXtL3WdNBwg&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=8aFauQfuNxM&feature=player_embedded


Treści foto i wideo, recepty na scenariusz wiralny:

Celność - dotarcie do grupy docelowej przez:

–zabawę

–dopasowanie do potrzeb i oczekiwać

–znaczenie przekazu

•„Spusty” wirusowej eksplozji

–Satyryczne, kąśliwe ujęcie tematu

–Moc „objawienia” – paradoks lub prawda nigdy tak jasno i dobitnie nie pokazana

–Szok

–Artyzm, wyjątkowa wizualna atrakcyjność ujęcia tematu

•Wzmocnienie sygnału do maksimum

•Call-to-Action w finalnej sekwencji

Engagement Marketing

Innaczej: marketing zaangażowania, zwane czasem "experiential marketingu", "event marketing", "live marketing" lub "partycipation marketing", jest to strategia marketingowa, która angażuje bezpośrednio konsumentów i zaprasza / zachęca uczestników do udziału w rozwoju marki. Zamiast patrzenia na konsumentów jako biernych odbiorców wiadomości, marketingu zaangażowania, wprowadza idee, że każdy konsument powinien być aktywnie zaangażowany w produkcję i współtworzenie programu marketingowego oraz rozwijanie relacji z marką.


Word-of-mouth marketing (WOMM)

Word-of-mouth-marketing.jpg


Jest to niepłatna forma promocji, w której konsumenci przekazują sobie informację dotyczące produktu, usługi, biznesu drogą ustna lub pisaną. Metoda ta jest najbardziej wiarygodną metodyką reklamową z oczywistych przyczyn.



Główne działania i aspekty internetowego marketingu:

1.Optymalizacja stron w wyszukiwarkach >> ruch na stronach

2.Przygotowanie, planowanie i publikacja treści

3.Email Marketing, newslettery

4.Aktywność w społecznościach internetowych

5.Reklama internetowa (PPC, PPA, kampanie odsłonowe i inne modele)

6.Wykorzystywanie wideo (YouTube), treści wizualnych, interaktywnych

7.Pozyskiwanie wartościowych odsyłaczy internetowych w serwisach zewnętrznych (http://sprawnymarketing.pl/artykuly/link-building-przewodnik/)

8.Promocja w serwisach zewnętrznych

9.Optymalizacja konwersji na sprzedaż (np. landing pages)

10.Obsługa klienta w kanałach internetowych (CRM)


Capture.JPG

Czym jest Facebook

Free-facebook-psd-templates.png

  • Tworzenie konta
  • Zapraszanie znajomych
  • Uproszczenie kontaktu za pomocą:
Utrzymywanie biernego kontaktu ze starymi przyjaciółmi i znajomymi
Dowiadywanie się nieznanych szczegółów o znajomych 
Komentowanie opinii, linków i spostrzeżeń
Podtrzymywanie życia towarzyskiego za pomocą zdjęć, wydarzeń, gier
  • Aktualności
  • Profil
Tworzenie konta – jest bardzo proste, intuicyjne, program daje wiele wskazówek oraz podpowiedzi 
dotyczących pierwszych kroków. Bardzo duża ilość informacji zbierana przy rejerstracji, 
( Tworzymy Graf Społeczny ). Możliwość Tworzenia fikcyjnych profili ( niezgodnie z regulaminem 
Facebooka ) np. podszywając się pod inną osobę,
Aktualności – najnowsze aktualizacje Twoich znajomych które miały miejsce na przestrzeni ostatniego 
czasu,
Aktualizacje stron fanowskich i aplikacji, aktualnościami możemy nazywać statusy, zdjęcia, wydarzenia,
linki
Aktualności to jedno z narzędzi facebooka, które będzie się rozwijało w najbliższych latach, w związku z
przekazem informacji w  czasie bieżącym, co jest trendem.



  • Wykorzystanie nowego fcb, TIMELINE, zmiany, lepsze czy gorsze ?


http://www.socialmediaexaminer.com/16-creative-ways-to-create-your-facebook-timeline-cover-photo/


2reklamy.jpg


  • Metody zwiększania efektywności Strony Fanowskiej

1.Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia

2. Reklamy na Facebooku

3.Angażuj użytkowników

4. Stwórz listę zainteresowań

5.Reklamuj partnerów, twórz koalicje

6.Przypinaj i powiększaj, targetuj

7. Wykorzystaj pole opisu

8. Śledź najlepszych

9. Fandvocacy


5plec.jpg


Gma.jpg


Social2.png

Trendy Facebook 2013:


http://www.sotrender.com/pl/fanpage-trends

http://www.sotrender.pl/fanpage-trends-category/201311/uczelnie#trends


Najpopularniejsze funpage 2013:


  • Kwejk
  • Kuba Wojewódzki
  • Demotywatory


Największy przyrost fanów na przestrzeni roku:


  • Kamil Bednarek, Reserved,


Co przyciąga uwagę na Twoim fanpage?:
* Interakcja
* Nieagresywna reklama
* Kreatywność
* Informowanie – zrób test na informowanie ludzi, z jaka częstotliwością umieszczać posty tak aby nie czuli się poirytowani,
( Doradzamy ok. 1-2 dziennie )
* Nawet gdy strony prezentują się ładnie - najważniejsze jest aby były uzupełnione treścią – regularnie aktualizowaną. 
Na 10 stron powracamy zaledwie na 2-3.  Diabeł tkwi w treści a właściwie w jej braku. Jedna ciekawa aktualizacja raz na jakiś czas.
Nie przereklamuj się.

Pomocne Funkcje Facebooka

  • Informacje o użytkowniku jako wspaniałe źródło pozyskiwania informacji o kliencie
Musimy zdać sobie sprawę jak wiele i jak cenne informacje możemy uzyskać od fcb : imie, nazwisko, 
miejsce zamieszkania, wykształcenie, zdjęcia, poglądy religijne, itd. Facebook daje nam możliwość 
ustawienia prywatności w odniesieniu do poszczególnych użytkowników, a nawet konkretnych osób. 
Marketer dysponuje niesłychanie bogatymi zasobami danych demograficznych i behawioralnych o swoich 
użytkownikach, dane te odegrają znaczącą role w tworzeniu kampanii reklamowej. 
  • Możliowści działania na facebooku
Facebook daje możliwość prowadzenia strony firmowej tzw. profilem normalnym lub stroną fanowską
(funpage). Pierwszy przypadek jest o tyle ryzykowny, że w momencie gdy osoba prowadząca profil 
odejdzie z firmy profil prawdopodobnie przepadnie na zawsze. 
  • Personalizacja organizacji
  • Fikcyjna postać na potrzeby kampanii
Fikcyjna postac na potrzeby kampanii – Jeż Jeży. Ryzyko że ktoś przejmie Twój profil i będzie złośliwie 
zarządzał takim profilem.
  • Podstawowe funkcje:
    • Aktualizacje (pole publikator) max 420 znaków
    • Linki, wydarzenia, zdjęcia, filmy
    • Instaluj aplikacje zewnętrzne
    • Zadbaj o inne elementy facebooka ( gry, notatki, prezenty, wizytowki- witgety)
Aktualizacje – możesz wyrażać co czujesz, co myślisz, gdzie idziesz, co robisz. Dla każdego jest to na 
bieżąco widoczne.
Złota zasada:
Trzymaj się z daleka od tematów politycznych i religijnych jeśli używasz fcb do celów zawodowych.
Uważaj co mówisz! 
Aspekt przeznajomienia – nie ma ograniczeń w zapraszaniu znajomych, ale jeśli Facebook uzna Twoje 
zachowanie za spam, może usunąć Twoje konto bez powiadomienia.
Ciekawostka:
Przykład pozyskania mnóstwa fanow w bardzo krótkim czasie: Otóż niejaki Pan John Reese osiągnął limit 
5000 znajomych w czasie 5 dni, po prostu wysyłał wszystkim  których znał na skrzynkę mailową informację 
aby zapraszali go na fcb

Twitter

Twitter-logo-billytec com.jpg

Fenomen Mikroblogów.


People conversations are not media; They can't be purchased as such by advertisers. In other words, 
people don't talk whenever advertisers want them to and they won't say whatever advertisers tell them
to - so it isn't "media" like TV, print and radio. 

Jak wykorzystać Twittera w naszej firmie?

Linie lotnicze Southwest Airlines prowadzą nieformalny kanał na Twitterze, gdzie wchodzą w nieformalne interakcje ze swoimi klientami. Poprzez zabawianie Followersów pozbywają się twarzy organizacji budując pozytywny wizerunek marki, bliski ludziom.

Kolejna linia lotnicza, tym razem Jet Blue angażuje się w Twittera. Być może dlatego, że pasażerowie są wyposażeni w telefony komórkowe za pomocą, których mają łatwy dostęp do tego kanału komunikacyjnego? Nie wspominając o tym, że lotniska posiadają bezpłatne Wi-Fi z których to pasażerowie robią pożytek podczas oczekiwania na lot. Latanie z natury rzeczy jest obciążone stresem: opóźnienia wylotu, zagubiony bagaż. Firmy pasażerskie wiedzą, że to wzbudza emocje i chcą być w tam gdzie klienci mogą wylewać swoje żale. Co by było, gdyby w PKP było WiFi albo przynajmniej dobry zasięg 3G na trasie? Strach pomyśleć. Ciekawe jest to, że w Bio profilu Jet Blue mamy zawsze aktualne dane na temat tego, kto z imienia i nazwiska obsługuje w danej chwili kanał.


Dell posiada kilka różnych profili na Twitter’ze. Jednym z nim posługuje się w celu nadawania informacji na temat najnowszych promocjach, zniżkach. Użytkownicy śledzący profil otrzymują specjalne kody na produkty, które następnie można wykorzystać w sklepie internetowym otrzymując odpowiednią zniżkę. Na przestrzeni pierwszych sześciu miesięcy 2009 roku Dell sprzedał produkty o wartości miliona dolarów, dzięki komunikacji przez Twittera.


Nie tylko blogerzy wykorzystują mikroblogi do informowania o nowych postach. Robią to również marki. Krytyka Polityczna używa swojego profilu do dystrybucji linków do artykułów dostępnych na stronie internetowej. Dla wielu ten sposób dystrybucji treści jest znacznie bardziej atrakcyjny niż protokół RSS. Należy jednak uważać, aby relacja ta nie była zbyt jednostronna jak w przypadku Krytyki Politycznej, którą śledzi obecnie 208 użytkowników, a ona sama nikogo.


Dialog na temat marki odbywa się bez względu na to czy marki w nim uczestniczą lub nie. Jedną z najbardziej podstawowych rzeczy, które marki powinny robić na Twitterze i innych platformach mikroblogowych, to śledzić co klienci mówią o jej produkcie i usługach. Zaawansowane opcje wyszukiwania po słowach kluczowych, lokalizacji i wielu innych kryteriach oraz zewnętrzne oprogramowie do śledzenia trendów, agregowania postów zawierających pożądane frazy (jak np. nazwa marki) ułatwiają monitorowanie dyskusji internautów.


Integracja z facebookiem

Własny wygląd

  • Być Kreatywnym na Twitterze ?

http://socjomania.pl/kreatywnie-na-twitterze-alez-tak-/

Aplikacje na Twitterze:

Tweriod, Buffer, Twinpic,

lista aplikacji: http://www.squidoo.com/twitterapps

Twitter Search:

https://twitter.com/i/#!/search-home


50 IDEAS ON USING TWITTER FOR BUSINESS / source: Chris Brogan http://www.chrisbrogan.com/50-ideas-on-using-twitter-for-business/


FIRST STEPS

Build an account and immediate start using Twitter Search to listen for your name, your competitor’s names, words that relate to your space. (Listening always comes first.)

Add a picture. ( Shel reminds us of this.) We want to see you.

Talk to people about THEIR interests, too. I know this doesn’t sell more widgets, but it shows us you’re human.

Point out interesting things in your space, not just about you.

Share links to neat things in your community. ( @wholefoods does this well).

Don’t get stuck in the apology loop. Be helpful instead. ( @jetblue gives travel tips.)

Be wary of always pimping your stuff. Your fans will love it. Others will tune out.

Promote your employees’ outside-of-work stories. ( @TheHomeDepot does it well.)

Throw in a few humans, like RichardAtDELL, LionelAtDELL, etc.

Talk about non-business, too, like @aaronstrout and @jimstorer.


IDEAS ABOUT WHAT TO TWEET

Instead of answering the question, “What are you doing?”, answer the question, “What has your attention?”

Have more than one twitterer at the company. People can quit. People take vacations. It’s nice to have a variety.

When promoting a blog post, ask a question or explain what’s coming next, instead of just dumping a link.

Ask questions. Twitter is GREAT for getting opinions.

Follow interesting people. If you find someone who tweets interesting things, see who she follows, and follow her.

Tweet about other people’s stuff. Again, doesn’t directly impact your business, but makes us feel like you’re not “that guy.”

When you DO talk about your stuff, make it useful. Give advice, blog posts, pictures, etc.

Share the human side of your company. If you’re bothering to tweet, it means you believe social media has value for human connections. Point us to pictures and other human things.

Don’t toot your own horn too much. (Man, I can’t believe I’m saying this. I do it all the time. – Side note: I’ve gotta stop tooting my own horn).

Or, if you do, try to balance it out by promoting the heck out of others, too.


SOME SANITY FOR YOU

You don’t have to read every tweet.

You don’t have to reply to every @ tweet directed to you (try to reply to some, but don’t feel guilty).

Use direct messages for 1-to-1 conversations if you feel there’s no value to Twitter at large to hear the conversation ( got this from @pistachio).

Use services like Twitter Search to make sure you see if someone’s talking about you. Try to participate where it makes sense.

3rd party clients like Tweetdeck and Twhirl make it a lot easier to manage Twitter.

If you tweet all day while your coworkers are busy, you’re going to hear about it.

If you’re representing clients and billing hours, and tweeting all the time, you might hear about it.

Learn quickly to use the URL shortening tools like TinyURL and all the variants. It helps tidy up your tweets.

If someone says you’re using twitter wrong, forget it. It’s an opt out society. They can unfollow if they don’t like how you use it.

Commenting on others’ tweets, and retweeting what others have posted is a great way to build community.


THE NEGATIVES PEOPLE WILL THROW AT YOU

Twitter takes up time.

Twitter takes you away from other productive work.

Without a strategy, it’s just typing.

There are other ways to do this.

As Frank hears often, Twitter doesn’t replace customer service (Frank is @comcastcares and is a superhero for what he’s started.)

Twitter is buggy and not enterprise-ready.

Twitter is just for technonerds.

Twitter’s only a few million people. (only)

Twitter doesn’t replace direct email marketing.

Twitter opens the company up to more criticism and griping.


SOME POSITIVES TO THROW BACK

Twitter helps one organize great, instant meetups (tweetups).

Twitter works swell as an opinion poll.

Twitter can help direct people’s attention to good things.

Twitter at events helps people build an instant “backchannel.”

Twitter breaks news faster than other sources, often (especially if the news impacts online denizens).

Twitter gives businesses a glimpse at what status messaging can do for an organization. Remember presence in the 1990s?

Twitter brings great minds together, and gives you daily opportunities to learn (if you look for it, and/or if you follow the right folks).

Twitter gives your critics a forum, but that means you can study them.

Twitter helps with business development, if your prospects are online (mine are).

Twitter can augment customer service. (but see above)

Google +

Google-plus-icon.jpg


5 różnic pomiędzy facebookiem a Google +


Circles Circles.jpg


Hangouts Hangouts.jpg


Sparks Sparks.jpg


Huddle Huddle.jpg


Instant Upload Instant-upload.jpg


Google Apps dla Edukacji

http://www.google.com/intx/pl/enterprise/apps/education/products.html#sites


https://www.google.com/enterprise/marketplace/?pli=1

YouTube

Youtube-logo-GOOD.jpg


Wykorzystanie kanału YT


Kilka praktycznych porad dla YouTube marketera:

•Sprzęt (lekki) + oprogramowanie (darmowe, np. Windows Movie Maker)

•Opis filmu (tagi) z użyciem narzędzia do analizy słów kluczowych – AdWords

•Jasność przekazu (scenariusza)

–Powiedz ludziom, co im zamierzasz powiedzieć

–Powiedz to, co zamierzasz powiedzieć

–Powiedz ludziom, co powiedziałeś

•Masz 15 sekund, żeby zainteresować ludzi i sprawić, żeby zostali z tobą co najmniej przez następne 2 minuty

•Jeśli w twoim filmie wypowiadasz się ty lub inny człowiek, to warto patrzyć prosto w obiektyw

•Call-to-Action w finale

•„Wrzuć” wideo ręcznie – uploadery i „automatyczne narzędzia” mają nie najlepszą opinię + Google ich nie lubi

•Analizuj regularnie statystyki YouTube

Goldenline i marketing internetowy

Goldenline.png

Goldenline jako źródło pozyskiwania kandydatów - ok. 4 milionów zarejestrowanych użytkowników.


Podstawowa karta Pracodawcy - bezpłatna

Karta Premium - 12 tys rocznie

Karta Premium + - 24 tys. rocznie

Reklama bez logo firmy - 490 zł

Reklama z logo - 690 zł


Prowadzenie działalności społecznościowej w internecie to nie tylko stworzenie kanałów, to również ciągły kontakt z uczestnikami danej społeczności, aktualizacja. Również promocja marki poprzez wpisy na forach internetowych, dyskusjach.


Budowanie świadomości marki w internecie;

Hasło

Logo

Slogan


86 % kandydatów sprawdza opinie o pracodawcy w internecie.


LinkedIn

3 zasady LinkedIN:

- Poszukiwać pracowników

- Być widzialnym

- Być social


- Profil (uzupełniony na 100% )

- Grupy

- Contacts


Porady przy korzystaniu z wyszukiwarki LinkedIn:

  • Operatory "", OR, AND np. -owner AND "Project Manager" AND ("Java Programmer" OR "Developer")

Nawiasy jako dodatek logiczny do zapytania

Sortowanie

Wyszukiwarka Google, jako sposób na wyszukiwanie pełnych profili kandydatów site:pl.linkedin.com "Project Manager"

- * zastępuje słowa,

- intitle: ( or allintitle: )- ograniczamy wyszukiwanie do tytułów

- inurl ( or allinurl: ) - ograniczamy wyszukiwanie tylko od wyrazów znalezionych w adresie strony


Kilka porad jakich błędów nie popełniać :


1. Nie odpowiadanie na pytania


2. Nachalna promocja


3. Nie uczestniczenie w grupach


4. Pusty profil


5. Strona firmy pusta


6. Brak optymalizacji pod SEO


7. Nie promowanie swojego profilu LinkedIn


8. Ignorowanie zaproszeń do połączenia się


9. Brak statusów


10. Dodawanie osób, których nie znasz


11. Zbyt częste zmiany statusu


12. Łączenie Twittera i LinkedIn bez filtra

Blogi

Content management system ( CMS) Logo-v-rgb.png

ok. 50 % blogów na świecie opartych jest na systemie WordPress.


Najbardziej znane blogi w polsce:

- http://www.kominek.in/ - http://www.andrzejrysuje.pl/ - http://hatalska.com/ - http://www.kwestiasmaku.com/


Blogi firmowe

Cytat:

Dobre pytanie... Pewnie jak zwykle zależy od produktu jakiego dotyczy, firmy jaką sprzedaje czy też celów jakie przed sobą stawia. Z pewnością musi być niezależny, pisany przez autorów niezaangażowanych. Nie może stać się śmietnikiem, do którego wrzucane są te wszystkie informacje, które nie mieszczą się w innych mediach. Blog musi żyć, "zaprzyjaźnić się" z czytelnikiem i dawać mu wymierne korzyści. W przeciwnym razie zostanie opuszczony i pozbawiony swojej podstawowej fukcji - skupiania ludzi wokół wspólnego, dotyczącego ich tematu. Parafrazując temat dyskusji, dobry blog firmowy to taki który nie znudzi szybko czytelnika!


Blogi Firmowe:


http://googlepolska.blogspot.com/

http://blog.fujifilm.pl/

http://owsiaknet.pl/channel/blog

http://www.blogplay.pl/

http://blogi.bossa.pl/

http://ethnomuseum.pl/blog/

Google Analitycs

Google Analitycs jako wspaniałe narzędzie pomiaru efektywności poszczególnych kanałów marketingu.


Forma obecności i wizerunek

Science of website redesign data hubspot-resized-600.png


Wizerunek.PNG


Capture3.JPG


  • Co najlepiej promować? Marke czy produkt? Informacje organizacyjne, treści newsletterow? Co może zainteresować Klientów?
  • Zrozum swoich Klientów
  • Skuteczna taktyka wymaga znajomości zapotrzebowań Klientów


Ad1:
* Najlepiej zastanowić się: dlaczego Klient miałby komunikowac się właśnie z naszą firma ?
* Jakie korzysci przyjda Klientowi z kontaktu z Twoja firma?
* Pod jakim względem Twój produkt jest lepszy niż konkurencji?
Ad2:
* Dobra kampania facebookowa musi w znaczący sposób wzbogacić życie Klienta
Ad3:
* Do jednych Twoja Kampania trafi do innych nie, PPRZYKŁAD np. kampanii agresywnej, kampanii łagodnej 
Wybierz poszczególne grupy docelowe,
Weźmy pod uwagę przykład lokalnej firmy budowlanej ,jakich Klientów poszukuje? – jednorazowa decyzja

Analiza rynku
Przykład restauracji – decyzja częsta -np. 30 razy w roku

Etapy kampanii w mediach społecznościowych

  1. Zdefiniowanie odbiorców
    • Możemy wykorzystywać podstawowe narzędzia do analizy ruchu na stronie, takie jak - analiza demograficzna uczestników.
  2. Określenie celów i zadań
    • Czy chodzi o usprawnienie obsługi Klienta czy zwiększenie sprzedaży, czy kampania ma mieć bezpośrednie przełożenie na konwersje w firmowym sklepie internetowym? Facebook jest medium marketingu bezpośredniego i trzeba to mieć na uwadzę, jest to centrum życia towarzyskiego i porozumiewania się, więc i My powinniśmy znaleźć się w tej grupie.
  3. Opcje konfiguracji 
    • Facebook daje bardzo dużo narzędzi które można wykorzystać do własnej konfirguracji strony oraz profilu. Elastyczna forma,
  4. Zajmująca strona / interakcja /
    • Zadajmy sobie pytanie: czy Moja strona fcb jest zajmująca? Czy Klienci będą chcieli na nią wrócić, narzędzia takie jak: wyprzedaże, konkursy, promocje, sprzedaż bezpośrednia.


Capture2.JPG

Lista rzeczy do zrobienia - TO DO LIST

  1. Przygotowanie kampanii
  2. Wytworzenie treści
  3. Aktualizacja treści
  4. Badaj wskaźniki pomiarowe
  5. Aktualizuj i rewiduj
  6. Zmień kampanie


ad. 1 Idea, koncept który musisz przygotować. Ty podejmujesz ostateczną decyzję. Sam znasz najlepiej markę i produkt którym zarządzasz. Postaraj się wczuć w rolę Klienta, którym sam jesteś.

ad. 2 Możesz wykorzystywać gotowe treści, lub zlecić wykonanie ich komuś z zewnątrz. Wobec masy informacji w internecie musisz podawać ciekawe i przydatne informacje w formie artykułów, esejów, filmów, muzyki, aktualizacji statusu, Zdecyduj jaką politykę przekazu informacji przyjmujecie.

ad. 3 Sama treść nie wystarczy, musisz ją jeszcze skutecznie wykorzystywać, jak będziesz odpowiadał na uwagi i pytania uczestników? Kto ma odpowiadać za kontakt z uczestnikami? Komu wolno udzielać odpowiedzi, a komu lepiej nie ? Co wolno pisać, a czego nie ? – zgodnie z polityka firmy. Musisz dokładnie określić współpracę pomiędzy poszczególnymi działami firmy: działem sprzedaży, marketingu, it, obsługi klienta, tak aby wszystko między sobą współdziałało.

ad. 4 Facebook Insights. Wskazanym jest zbierać i archiwizować w arkuszu kalkulacyjnym lub bazie danych informacje z każdego dnia dotyczące wskaźników odwiedzin.

ad. 5 Bierz pod uwagę postępy realizacji zadań. Ucz się na błędach, wprowadzaj zmiany i prowadź analizę.


Ważne w kampanii jest to aby kampania spełniała zapotrzebowanie Klientów,jednocześnie aby pozostawała 
wierna fundamentalnym zasadom firmy. Wartość produktu lub  usługi musi być sprawnie komunikowana 
klientą, graficzny aspekt kampanii musi być opracowany starannie, a elementy marki gustownie w niego 
włączone, komunikacja z  Klientami musi być wykonana efektywnie i odpowiadać potrzebą kampanii , 
Do prowadzenia kamapanii potrzeba wielu różnych zdolnosci, dlatego nie bój się współpracowac z innymi 
osobami. Co dwie głowy, to nie jedna.


4.Przygotuj Plan

Budowa Planu

12360712125Kyc63.jpg


  1. Ułóż fundamenty
  2. Ustal cele i zadania swojego projektu
  3. Zbadaj oczekiwania wspołpracowników
  4. Zbadaj oczekiwania Klientów
  5. Rozdziel zadania
  6. Polityka działania zgodna z obecną polityką firmy


ad. 1 Sprawdź co robiły osoby przed Toba, jakie Kampanie wprowadzili, jeśli takie były.  Kilka 
przykładów udanych kampanii. 
ad. 2 Zwiększenie sprzedaży? Dochodu?  Obniżenie kosztów promocji bądź aktywizacji Klientów, 
usprawnienie obsługi Klienta? 
A może zależy nam na wszystkich tych celach np. W celu polepszenia obsługi Klienta możemy założyć 
strone na facebooku, tak aby ludzie mogli szybko i sprawnie zadawać pytania, 
ad. 2a Tradycyjne metody vs facebook – obniżenie kosztów reklam, analiza kosztów kampanii reklamowej
ad. 2b Idea robienia szumu – ten szeroki termin obejmuje wyraźny przyrost pozytywnych wypowiedzi o 
produkcie bądź firmie.Dobry szum można poznać po tym, że ludzie mówią o Tobie dużo, mimo że w żaden 
sposób się do tego nie przyczyniłeś - dobra kampania robi dużo szumu.
ad. 3 Jakie podejście mają Twoi współpracownicy. Dobrą praktyką jest wysłanie maili do przełożonych  
i podwładnych, z różnymi pytaniami dotyczącymi samego pomysłu, realizacji oraz ich pomysłów związanych 
z facebookiem. Przykładowe pytania: 
:: Co sądzisz o mediach społecznościowych?
:: Czy jesteś aktywnym użytkownikiem facebooka lub twittera? 
:: W jaki sposób firma może usprawnić kontakt z Klientami?
:: Jak Twoim zdaniem powinna wyglądać polityka firmy na serwisach społecznościowych?
Daj się wykazać innym osobą w firmie, mogą posiadać swoją własną unikatową koncepcję. Porównujesz 
w ten sposób swoje przekonania z innymi- możesz dzięki temu wprowadzać poprawki w swoim planie.
ad. 4 Poproś bliskie osoby i współpracowników aby postawili się na miejscu klienta. Jakie odpowiedzi 
otrzymasz? Wczuj się w role Klienta.
ad. 5 Ktoś kto będzie prowadził kampanie w firmie musi być jednocześnie - specjalista ds. mediów 
społecznościowych, wizjonerem, marketerem i politykiem, musi być autorytetem w swojej firmie, gdyż 
praca nad projektem często wymaga wywarcia wpływu na różne osoby. Koordynacja różnych działów. 
Warto w każdym dziale wyznaczyć osobę kontaktową, która będzie bezpośrednio otrzymawać od Ciebie 
instrukcje. Kampania na facebooku wiąże się ze stworzeniem produktu społecznościowego więc 
Ty będziesz Managerem tego produktu.
ad. 6 Niektóre korporacje bardzo sciśle pilnują wpisów na swoich stronach, wszystko przechodzi ścisłą 
cenzurę, firmy nie chcą  podejmować nie potrzebnego ryzyka poprzez niepoprawny kontakt z Klientami. 
Są organizacje które poświecają dużo czasu na tworzenie polityki i tego co wolno a czego nie. 
Są również takie które przyjmują swobodną relację z Klientami. Każda ma swoje  plusy i minusy. 
Male firmy są bardziej spontaniczne i energiczne w czasie kontaktów z Klientami, próbują nadrobić 
brak rozpoznawalności marki za pomocą dobrego kontaktu. Sami znacie najlepiej waszą organizację.
Pytania:
Zastanów się czy będziesz musiał stworzyć oficjalną politykę dzielenia się danymi przez med 
społecznościowe?
Czy będziesz mógł porozumiewać się bezpośrednio przez media społecznościowe z klientami?
Czy zarządzanie facebookiem powierzy się pracowniką firmy, konsultantowi czy podwykonawcy?
Z jakim wyprzedzeniem trzeba zatwierdzać aktualizacje facebookowe?
Czy będziesz promował produkt, markę lub firmę?


Rys3.gif

Nieudane Kampanie

Przykładem nieudanych kampani jest np. kampania stacji telewizyjnej która „zabroniła pracownikom i 
komentatorom komentować wpisy które szkodzą i nie służa interesą stacji”. Konsekwencją był bunt 
opinii publicznej na blogach oraz forach dyskusyjnych. Przestano traktować stronę jako źródło 
obiektywnych opinii i informacji. Internauci postanowili zbojkotować stronę. Rygorystyczne 
ograniczenia w sposobie przekazu informacji zawsze doprowadzają do sprzeciwu,jak np. nie możność 
publikowania zdjęć i filmów , np. pewna liga piłkarska która zabroniła publikować informacji o 
wydarzeniach i rozgrywkach (bo sama chciała publikować te informację i zarabiać na  tym ), 
doprowadziła do tak dużego nacisku ze strony internautów na to aby zmienić zapisy tego regulaminu,
że wkońcu zmieniono ten zapis.


Analiza konkurencji
Zwróć szczególną uwagę na: Funkcję, Zaangażowanie, Popularność, PR i widoczność


Określ wskaźniki pomiarowe, dobrym pomysłem jest przygotowanie prostej tabeli :

  • Liczba aktualizacji, postów
  • Przyrost liczebności fanow
  • Wydatki na reklamę
  • Tygodniowa liczba interakcji z klientami
  • Wydatki na reklame w przeliczeniu na fana
  • Stosunek liczebności naszych fanów do fanów konkurencji


Zarządzanie treścią

Język internetowy: techniki rozwoju zasięgu kanałów

społecznościowej komunikacji – strategia społecznościowokontentowa


• Treści krótkie, zwięzłe, 2-3 linijkowe

• Publikuj zdjęcia i wideo

• Publikuj regularnie

• Zadawaj pytania społeczności

• Spróbuj form typu „wypełnij zdanie…” „wpisz tutaj…”

• Publikuj treści „tylko lub specjalnie dla fanów/obserwujących/znajomych”

• Przygotuj dla swojej społeczności specjalne oferty, atrakcje, upominki itp.

• Nawiązuj do aktualnych wydarzeń

• Lokalizuj swoje treści

• Udostępniaj treści innych popularnych osób/profili

• Komentuj i włączaj się do dyskusji w popularnych miejscach

• Wykorzystuj społecznościowe tagi i #hashtagi

• Kreuj wydarzenia, grupy, dyskusje, webinaria itp.


Rodzaje treści:

•Kreacje i dzieła własne: artykuły, infografiki, własne wideo, e-booki, prezentacje w SlideShare…

•Treści zewnętrzne wybrane i zredagowane (curated): linki, galerie, wybory…

•Utwory wspólne, np. w ramach angażującej się aktywnie społeczności: zapisy dyskusji, czatów, treści + komentarze…

•Treści starsze przetworzone na nowszą atrakcyjniejszą formę: wideo na YouTube z prezentacji, galerie zdjęć ze starych historycznych katalogów…

•User-Generated Content : fora dyskusyjne, recenzje usług i produktów, oceny…

•Treści zamówione, licencjonowane: np. zamowione ekspertyzy, recenzje, profesjonalne sesje fotograficzne…


  • Ton i język
formalny czy nieformalny? Jaki przyjmiesz sposób komunikacji ?
  • Tematyka
czym będziesz się dzielił, z jakich źródeł będą pochodzić zasoby, czym nie będziesz się dzielił, jakie tematy przemilczysz ?
  • Komunikacja
czy będziesz dyskutował z użytkownikami, czy też nie, czy Twoja obecność wzmoże komunikacje miedzy ludzmi czy jej zaszkodzi?
  • Organizacja
czy bez problemów ludzie znajdą to co czego szukają ?
  • Częstotliwość
jak często zamierzasz postować?
  • Reklama


Eksperymentuj z zasobami:
artykuły blogowe, tabele, wykresy, statystyki, cudze teksty, filmy, muzyka itd.  Spróbuj raz jednego, 
raz drugiego wariantu, ucz się na błędach.
Analizuj co się dzieję gdy postujesz link? Notatke? A gdy film?
Jakie są różnice w relacjach ?
Jak Klienci reagują na unikalne zasoby?


Capture8.JPG

Dobry Mailing

Mailing.PNG

Mailing2.PNG



Capture6.JPG

Capture7.JPG

Oceń postępy

Uproszczony wykres cyklu marketingowego na facebooku:


  • Postowanie
  • Śledzenie rakcji
  • Sporządzanie raportu
  • Analiza
  • Zmiana podejścia
  • Postowanie


6.Aktywna reklama

Reklama na Facebooku

Cel reklamy - każda reklama dąży do poprawy wizerunku firmy, budowania i kreowania marki oraz do 
zwiększenia przychodów w zależności od profilu konkretnej organizacji.


Rodzaje reklamy na facebooku:

  • CPC ( cost per click)
  • CPM ( cost per mil)
  • IAB ( interactive advertising Bueau)
  • Favebook Ads( dawniej Facebook Flayers) - www.facebook.com/advertising
  • Engagement Ads (reklamy interaktywne)


CPC posiada niższy koszt w porównaniu z Google Adwords i Yahoo, poziom klikalnosci od 0,4 do 4%

Facebook ads pozwalają za niewielką opłatą tworzyć własne projekty reklam lub dostosowywać je wyglądem 
do już występujących

W zależności od profilu Twojej działalności możesz wybrać sposób kampanii:

CPM – zapłacisz od 0,50 - 1,70 zł za 1000 wyświetleń, ewentualne kliknięcia otrzymasz zupełnie za 
darmo,

CPC – zaplacisz 0,50 - 1,70 zł za 1 kliknięcie, ewnetualnie wszystkie wyświetlenia masz za darmo,


Chcąc uzyskać 50 kliknieć możemy zapłacić w CPC 50 x 1,70 = 85 zł, może się okazać natomiast ze ten 
sam wynik 50 kliknieć otrzymamy wydając kilka złotych używając CPM, W zależności od naszego pomysłu 
na kampanie i efektywność reklamy, należy eksperymentować aby znaleźć najlepszą formę dla siebie. 


Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych są (mogą być) zupełnie darmowe, nie wliczając kosztów 
reklam zewnętrznych. Dla firm bez   ogromnego budżetu na  marketing, marketing wirusowy to 
idealna szansa na zaistnienie bez konieczności wydawania milionow na reklamę. Interaktywne zachecanie 
Klientów do  uczestnictwa w konkursach, interaktywnych grach oraz ankietach, to dobry sposób na 
wygenerowanie ruchu oraz wzrostu znajomości i konkurencyjnosci marki.

Google-adwords-vs-facebook-ads.jpg

Google i Google Adwords

Sample-adwords-search-engine-results-SERP-page.jpg


http://support.google.com/adwords/?hl=en


Pozycjonowanie Google:

Tysiące zależności - Kontent - Słowa kluczowe - Klikaność

Tworzenie reklamy

www.facebook.com/advetising


Av VUY kBVU.jpg

Części składowe:

  • Odpowiednie zdjęcie
  • Dobry tekst
  • Wybór grupy docelowej
  • Ustalenie budżetu dziennego
  • Ustalenie harmonogramu
  • Wybór modelu płatności
  • Analiza
Tytuł reklamy składa się max z 25 znaków
Treść reklamy maksymalnie ze 170 znaków
Warto pamietać również o radykalnych zaobostrzeniach dotyczących treści reklam, nie raz zdarzało się, 
iż reklama nie została dopuszczana do użytku z bliżej nam nie znanych powodów. Wyjaśnianie tej sprawy 
może natomiast zajać długie tygodnie.


http://www.facebook.com/ads/best_practices.php/


Analiza reklamy wymaga od nas prowadzenia codziennych raportów z efektywności danego sposobu działania.
Przykładowo może to być tabela z excela.
Polecane jest prowadzić jednodniowe raporty i analizy dotyczące liczby przyrostu fanów, dzienny 
przyrost fanow,tygodniowy, miesięczny

Pojęcie średniej ruchomej

Ruchoma średnia jest średnią liczoną w oparciu o dane z jednolicie  określonego wycinka czasu (np. 7, 14, 
28 dni). Ruchome średnie liczy się codziennie i umieszcza w tabeli dzięki czemu otrzymujemy 
długoterminowy opis sytuacji. Pomagaja nam one zlikwidować weekendowe braki danych lub innych dziwnych 
czynników które wpływają na nierówność naszej krzywej.


01 swig80 1 rok.PNG

Udoskonalanie kampanii - Testy a/b i wieloczynnikowe

Testy A/B


1. Ile wynosi średni przyrost fanów w dniu w którym umieściłeś posta?

Ile wynosi średni przyrost fanów w dniu w którym nie umieściłeś posta?

2. Ile wynosi średni przyrost fanów w dniu w którym umieściłeś post o polityce?

Ile wynosi gdy umieściłeś post na inny temat?


Testy wieloczynnikowe


1. Jesteś Managerem w dużej firmie, prowadzisz kampanię CPC w kilku krajach europy, reklamy pojawiają się na żadko aktualizowanych grupach i stronach, które reklamy wiąża się z najnizszym kosztem od klikniecia?

2. Które połączenie położenia geograficznego i tekstu reklamy najlepiej zacheca do subskrybowania newslettera?

3. Janek ma 3 rodzaje obrazków których chce użyc w nowej kampanii reklamowej. Który obrazek zapewni mu najniższy koszt pozyskania nowego fana?

Dobry tekst reklamowy

Best-Advertising-Tips-Catching-the-Customers-Attention-Effectively.jpg


  • Pisz treściwie
  • Pokaż ludzką twarz, zwracaj się do odbiorców jak człowiek, a nie jak głos wielkiej korporacji
  • Skieruj tekst reklamy do konkretnych odbiorców – grupy docelowej
  • Nie naciągaj, mów prawdę – kłamstwo nie popłaca
  • Wypróbuj różne podejścia
  • Włącz wezwanie do działania – nie każ klientowi domyślać się co ma robić
  • Najlepsze sposoby umieszczania reklam: www.facebook.com/ads/ best_practices.php


Capture4.JPG


Poniżej przedstawiam 3 teksty baru u Władka:

1. Bar u Władka – u Władka zamówisz najlepsze w okolicy steki, owoce morza i inne przysmaki.
2. Zjedz u Władka – żadne inne miejsce nie oddaje tak klimatu wybrzeża Przyjdź do nas na wspaniałe 
steki. 
3. Zjedz u Władka! - Żadne inne miejsce nie oddaje klimatu wybrzeża tak, jak Bar u Władka. Przyjdź do 
nas już dziś!


1. Jest dość formalna, wymienia co możesz zjeść
2. Reklama 2 słabiej wzywa do działania ale jest wyrażona swobodniej
3. Reklama nr 3 połaczyła cechy 1 i 2 - wzywa do działania , jednocześnie pozostając swobodną i nie 
nachalną formą reklamy


SEO na FACEBOOKU


Facebook opatentował algorytm, który pozwala na wyszukiwanie treści w oparciu o zachowanie innych. A 
dokładnie im więcej znajomych kliknie “Like it” tym “lajkowana” treść (np. artykuły z gazet) pojawi 
się wyżej w wynikach wyszukiwania. 


Wyniki dla treści udostępnianych na Facebooku


23876 0 0 x1.jpg


http://poradnik-seo.pl

Regulamin

https://m.facebook.com/terms.php?_rdr


Ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi) i ignorantia legis non excusat (nieznajomość prawa 
nie jest usprawiedliwieniem) - mawiali starożytni Rzymianie


  • Po pierwsze Facebook jak najbardziej zezwala na to, by fanpage był wykorzystany do promocji różnych firm, marek, działalności, organizacji, akcji komercyjnych i politycznych. Administratorem takiej strony musi być osoba upoważniona przez podmiot, którego strona dotyczy. Na stronie musi pojawić się polityka prywatności, czyli informacja dla użytkowników o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane.


Co wolno?:


  • Co ważne, właściciel strony nie odpowiada za treści publikowane przez innych użytkowników portalu (jednak jeśli w jakikolwiek sposób łamią prawo, zawsze lepiej jest je usunąć, chociaż nie mamy takiego obowiązku).


  • Na naszej stronie możemy publikować linki do zewnętrznych treści (odsyłające poza Facebook) i niekoniecznie muszą to być treści naszego autorstwa. Jeżeli podajemy link do tych tekstów, to nie łamiemy prawa. Przy pewnych treściach Facebook zobowiązuje nas do zakładania ograniczeń np. ograniczenia dla nieletnich.


Czego więc nie wolno?:


  • Zakaz wysyłania spamu
  • Zakaz gromadzenia treści poprzez boty
  • Zakaz rozsyłania wirusów
  • Zakaz publikacji treści o charakterze rasistowskim, zawierających pornografię lub nagość albo grafiki o nieuzasadnionej przemocy;
treści nawołujących do prześladowań rasowych i prześladowań religijnych
  • Zakaz reklamowania alkoholu
  • Zakaz publikacji treści łamiących prawo, wprowadzających w błąd, złośliwych lub dyskryminujących
  • Zakaz publikacji treści naruszających czyjeś prawa lub w inny sposób naruszających ogólnie obowiązujące prawo


  • Na koniec jeszcze jeden, bardzo ciekawy i ważny punkt regulaminu – wszelkiego rodzaju konkursy, w których do wygrania jest jakaś nagroda,

można prowadzić jedynie za pisemną zgodą Facebooka. Dodatkowo, koniecznym jest stworzenie aplikacji, która realizuje funkcjonalny model promocji.

Koniec z koszulką dla tysięcznego fana? Kto z Was o tym wiedział?

Facebook Connect

Facebook-connect-lg.gif


Facebook connect to technologia dzięki której programiści mogą wykorzystywać zawarte na facebooku dane dostępowe na zewnętrznych witrynach, aplikacjach, na urządzeniach przenośnych i innych kontekstach informatycznych. Jest pomostem pomiędzy sieciami społecznościowymi, a znaną nam postacią internetu.


Co daje facebook connect:

  • Zintegrowany system logowania
– użytkownicy loguja się za pomoca hasła i loginu z fcb , serwisy nie muszą tworzyć własnych kart dostępowych
  • Prawdziwa tożsamość
- Na facebooku mamy do czynienia z realnymi postaciami (potwierdzanie kont) więc jesteśmy pewni że nie mamy do czynienia z botami
  • Znajomi i społeczności
- Za pomoca listy znajomych możemy zauważyć kto z naszych znajomych korzysta z witryny
  • Komentarze społecznościowe
- komentarze, recenzje i dyskusje pozwalają na większą integrację systemu z uczestnikami, niektóre serwisy dają możliwość wstawiania komentarzy
  • Personalizacja
- dane pobrane z grafu społecznego pozwalają na tworzenie doświadczeń które ułatwiają poźniejsze zmiany na stronie programistą


Facebook Connect jest jednym z najbardziej skomplikowanych narzędzi do integrowania strony z witrynami 
zewnętrznymi. Potrzebna jest szeroka wiedza programistyczna aby wykorzystać w pełni moc drzemiącą w tym
narzędziu. 


Korzyści płynące z Facebook connect:

  • Zwiększony ruch
  • Zwiększona satysfakcja
  • Zwiększona integracja
  • Zwiększenie widoczności (i) zasobów witryn
  • Zwiększone bezpieczeństwo i zaufanie

Przypomnienie jak osiągnąć efektywność - Analiza

  • Wybierz kanały marketingowe którymi chcesz dotrzeć do klientów
  • Wybierz wezwanie (hasło) do działania które będzie się pojawiać we wszystkich kanałach aby zapewnić spójność pomiarów
  • Ustaw osobne strony docelowe dla działań przez poszczególne kanały i daj użytkowniką możliwość zdeklarowania zainteresowania produktem
(poprzez zakup, wpisanie się na listę newsletterową). Upewnij się, że będziesz mógłmierzyć liczebność użytkowników na wszystkich stronach
docelowych oraz porównywalny okres czasu (tydzień, dwa,miesiąc, rok)
  • Ustal czas działań oraz budżet dla poszczególnych kanałów.
  • Stwórz tabele danych dla różnych kanałów marketingowych,
  • Zbieraj dane okresowe które będzie można wpisać w statystyki całej kampanii


Podpowiedź:

* Prezentuj na facebooku oferty specjalne!
* Spróbuj zaprezentować na facebooku specjalną ofertę dostępną tylko dla tego kanału, daj powód 
użytkownikom aby wchodzili właśnie na Twoją stronę!
* Postaraj się aby promocje rzucały się w oczy!
* Aktywnie kontaktuj się z fanami!

Zadanie; Przykładowa kampania:

Wyobraź sobie, że jesteś specjalistą w firmie produkującej sportowe obuwie dla młodzieży. Dostałeś 
polecenie od zarządu zebrać 20 tysięcy subskrybentów. Masz 10 tyś. zł budżetu przydzielonego na to 
zadanie i dowolność działania. 
Które reklamy dają najlepszy wynik w danej grupie respondentów?
Które reklamy są za drogie i za mało efektywne? 
Z których kanałów byś skorzystał?
Zaprojektuj kampanie


8.Aplikacje

2007 rok - Facebook otwiera platwormę developerską opartą na FBML – API
Wielki rozkwit aplikacji – ok 500 tyś. developerów
Wirusowe aplikacje napędzały młodym producentom bazy użytkowników 
Gdy użytkownik znajduje aplikację i używa jej, informacja o tym natychmiast pojawia się w jego 
Aktualnościach. 


API – developerzy mogli wykorzystywać społecznościowy kontekst facebooka, facebook udostepnił możliwość integracji aktualności z aplikacjami dzięki czemu można było rozprzestrzeniać wirusowo aplikacje. Zakaźny charakter pierwszych aplikacji dał motywacje do tworzenia coraz to nowych tworów które rozprzestrzeniały się błyskawicznie po sieci. Przykłady aplikacji: gry, narzędzia społecznościowe, personalizacyjne


Open Graph


Opengraph.png


Sercem Facebooka jest graf społeczny złożony z ludzi i ich aktywności. Open Graph to protokół, który do sieci wprowadził węzły przedstawiające zewnętrzne firmy — Spotify, Netflix, DailyMotion, Hulu, The Guardian i inne. Dzięki temu aplikacje stworzone poza Facebookiem mogą komunikować się z profilem użytkownika i mocno się z nim integrować. Za pośrednictwem API stworzonego przez Facebook zewnętrzne strony publikują na Timeline'ie użytkownika informacje w postaci użytkownik-akcja-obiekt, co pozwala na pojawianie się wpisów w postaci: Kowalski-czyta-Gazetawyborcza.pl, lub bardziej prywatnie: Kowalski-gotuje-rosół. Na szczęście można wybrać które aplikacje będą miały dostęp do profilu i uniknąć zalewania znajomych informacjami z każdej dziedziny życia.


Popularne aplikacje facebookowe:

Mobile.png


Sklep internetowy na facebooku:


http://sstore.pl/sklep-na-facebooku-jak-zalozyc-sklep-na-facebooku-n-16.html

http://apps.facebook.com/sklepsklepywwwpl/


Integracja z Twitterem:

http://webhelp.pl/artykuly/twitter-cards-integracja-wlasnej-strony-www-z-twitterem/



Tworzenie własnej Aplikacji:


https://developers.facebook.com/apps

&

http://www.facebook.com/add.php?api_key=YOURAPPID&pages

Wykorzystaj aplikacje do optymalizacji swojej strony

www.facebook.com/apps - przeglądarka aplikacji które możemy dodać na naszą stronę


http://www.w3schools.com/


http://www.appbisto.com/


https://www.facebook.com/about/timeline/apps


Ciekawe aplikacje których możemy użyć na naszej stronie:

  • Static IFrame
  • Youtube
  • Mailchimp or constant contact
  • Lujure
  • Timeline app builder
  • Concact tab
  • Poll
  • Welcome Timeline App
  • Tabmaker


Stworzenie własnej aplikacji

Aplikacje możemy stworzyć za pomoca języków FBML ( Facebook Markup language) i HTML ( Hypertext markup language) , PHP, MySqL.


http://developers.facebook.com/


Pomocna strona: http://webhelp.pl/artykuly/facebook-tworzenie-aplikacji-pierwsza-aplikacja/



Aplikacje mobilne – Facebook działa na bardzo wielu platformach, między innymi iphone, blackberry, palm, android, sidekick, windows mobile


Pomiar ROI, SWOT i pomiar Benjamina Kima

Problemy w oszacowaniu zysków w SocialMedia, skąd one wynikają. Różnice w mierzalności w porównaniu np. z ATL


Relacja ( czyli główny cel ) musi być rozbita na kilka części, które będą wzmacniane osobno. Wśród najbardziej pożądanych realizowanych celów wyróżnić można:


  • dużą liczbę osób która mówi o marce
  • dużą liczbę osób która użyła kuponu generowanego w aplikacji
  • dużą liczbę ilość nowych klientów
  • wzrost rozpoznawalności marki
  • zwiększony ruch na stronie
  • liczbowo wymierne dotarcie do specyficznej grupy docelowej (np. danej lokalizacji czy zawodu)
  • korzystniejsze pozycjonowanie witryny firmowej w wyszukiwarce (szczególnie w przypadku Google+ czy blogosfery)


SWOT

Swot.PNG

Celem marketingowym absolutnie nie powinny być liczba fanów marki i duża liczba kliknięć „Lubię to” czy komentarzy. Same kliknięcia nie świadczą o niczym innym jak o interakcji. Jeśli są one przyczyną do większego ruchu na Fan page’u to na pewno są istotne, jednak ich wpływ może być analizowany tylko w połączeniu z innymi parametrami. Liczba komentarzy również nie świadczy o realizacji celu – jeśli komentarze publikowane przez fanów są nieprzychylne, ich liczba nie świadczy o sukcesie. Warto więc pamiętać, że w mediach społecznościowych skończyła się już era ilości. Teraz najważniejsza jest jakość.


Sposoby pomiaru ROI:

Pomiar ten jest uzależniony od celu

Jeśli celem był zwiększony ruch na witrynie firmowej, należy przeanalizować wcześniejsze i obecne akcje 
użytkowników i porównać wyniki.
Jeśli celem była zwiększona liczba zakupów, należy sprawdzić jak duży odsetek zakupowy był związany z 
generowanymi w aplikacji  kuponami. 
Jeśli chcemy sprawdzić poziom świadomości marki, niezbędne jest przeprowadzenie ankiety w miejscu 
zakupowym oraz w miejscu neutralnym.



Zestaw elementów do pomiaru skali działań Benjamina Kima przedstawia się następująco:

01. Brand visibility Mierzy, z jakich narzędzi korzysta dana marka i jak są one ze sobą spięte oraz czy tworzą coś w rodzaju komunikacyjnego ekosystemu, czy raczej traktowane są jako wolne elektrony.

02. Brand purpose W tym wypadku chodzi o celowość zadań. Można wyróżnić kilka podejść:

czysto wizerunkowe (upowszechnianie świadomości istnienia marki wśród potencjalnych odbiorców, kreowanie się na autorytet w danej dziedzinie), nastawione na konwersję (przełożenie na zwiększenie się ruchu na stronie www, zwiększenie listy emailingowej), customer service (jak to ktoś kiedyś powiedział - największą, najbardziej wartościową inwestycją są klienci), s-commerce (sprzedaż w social media), influencers (szukanie potencjalnych ambasadorów marki / produktu).

03. Audience Analizuje, jak duża jest grupa odbiorców w poszczególnych kanałach i czym to może być spowodowane.

04. Conversation channel Wyjaśnia, w jaki sposób są wykorzystywane poszczególne narzędzia – kanały. Czy pełnią one role głównie botów - spammerów, czy może za ich pomocą firma wchodzi w interakcje z odbiorcami, organizuje za ich pomocą specjalne okazje lub też oferuje inne ekskluzywne produkty i usługi - doznania.

05. User experience W tym wypadku chodzi o to, jaki jest odbiór samych zainteresowanych: czy w ich mniemaniu marka jest social - savvy, czy też nie. Ważne jest to, czy jest ona aktywna o nietypowych porach, czy realizuje standard biurowy (od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17). Szuka się odpowiedzi na pytania: Czy marka chce się z czymś dzielić po za reklamowaniem samego siebie? Czy słucha odbiorców i realnie bierze pod uwagę ich pomysły i oczekiwania?

06. Platform appropiateness Sprawdza, czy we właściwy sposób jest wykorzystywany dany kanał oraz czy czuje się inną specyfikę Twittera, Facebooka, Google+ i LinkedIna. Chodzi też o to, czy dana branża pasuje do danego medium.

07. Product information Da firmie odpowiedź na pytanie, w jaki sposób pomysły i żale klienta przekładają się na podejście do produktów i usług. Jakiś czas temu pojawiły się badania, z których wynikało, że niestety przeważająca ilość marek nie słucha i nie bierze do siebie narzekań klientów. To narzędzie pozwoli ocenić, czy podejście firmy jest bardziej marketingowe, czy bardziej engagementowe.

08. Social customer service Analizuje, w jakich godzinach, o jakich porach oraz w które dni aktywne są te kanały - czy zajmują się bieżącym monitorowaniem sieci i reagowaniem na wszelkie negatywne zdarzenia związane z marką.

09. Integration with services Mierzy, czy media społecznościowe tworzą z innymi kanałami marki (strona www, mailing) zwartą i dobrze działającą maszynę. Wyniki tych badań dają odpowiedź na następujące pytania. Czy społeczne butony do profili marki w social media są widoczne na głównej stronie internetowej firmy? Czy jest możliwość lajkowania postów na firmowym blogu? Czy można je komentować za pomocą Facebook Connecta? Czy w newsletterze znajduje się zawsze wzmianka o ostatnich działaniach w mediach społecznościowych z zachęceniem do polubienia fanpage’a?

10. Innovation Innowacyjność, nietuzinkowość, niekonwencjonalność działań, czyli w jakim stopni rozwiązania marek są kreatywne.

9.Analiza Facebooka

  • Narzędzia Facebook Insights
  • Podstawowe wskaźniki marketingu internetowego:
  1. Unikalni użytkownicy – liczba osób które wchodzą na Twoja stronę – widoczność strony
  2. Wyświetlenia – Liczba wyświetleń strony w danym dniu – Wartość zasobów na stronie; jak bardzo jest interesująca
  3. Ucieczka – odsetek osób które po obejrzeniu jednej strony odchodzą z witryny; czy ludzi naprawdę interesuje Twoja strona i zawarte na niej zasoby
  4. Czas spędzony na stronie – średni czas jaki użytkownicy spędzają na Twojej witrynie; Czy Twoja strona jest celem ? Czy pośrednim miejscem dla dalszych poszukiwań?


Analiza statystyk na przykładzie: Eksportu statystyk do pliku


Monitoring.PNG


Capture9.JPG


Capture5.JPG

Ćwiczenia

Określamy cele kampanii dla strony internetowej

Dyskusja precyzujące oczekiwania, kierujące i koncentrujące pola i zakresy działań w social media

CaseStudies


Dziękuje

Eryk Hajęcki