Facebook

From Training Material
Jump to navigation Jump to search

Template:Facebook Links

Facebook w reklamie i marketingu

1. Marketing internetowy 1985-2012

  • Historia portali spolecznosciowych
  • Portale w liczbach
  • Czym jest SocialMedia

2. Czym jest Facebook

  • Podstawy Facebooka
  • Siedem prawd o sieciach spolecznosciowych
  • Twój cel: marketing wirusowy
  • Pomysl na Kampanie
  • Znajomi
  • Aktualności

3. Budowanie Strategi

  • Okresl formę swojej obecnosci na facebooku
  • Etapy budowania kampanii
  • Lista rzeczy do zrobienia na facebooku

4. Przygotuj plan

  • Opracuj i zaprezentuj plan
  • Inne funkcje facebooka

5. Obecnosc w internecie

  • Strony [funpage] i grupy
  • Zarzadzanie trescia
  • Dodawaj zasoby
  • Kontrola planu

6. Aktywna Reklama

  • Reklama na Facebooku
  • Stworzmy tabele danych
  • Testy A/B i wieloczynnikowe
  • Analiza danych

7. Zaawansowane opcje

  • Facebook connect
  • Witgety, ramki fanow
  • Integracja z aktywnoscia marketingowa w innych obszarach
  • Analiza

8. Aplikacje

  • Popularne aplikacje facebookowe
  • Wykorzystaj aplikacje do optymalizacji strony
  • Czego potrzeba do stworzenia wlasnej aplikacji
  • Aplikacje mobilne

9. Analiza danych

  • Monitoruj postepy wskaznikami
  • Mierz aktywnosc za pomoca uslugi Statystyki


1.Wprowadzenie

Historia Portali Spolecznosciowych

Quantum link 1984 r. na commodore 64


C64geos18.gif


Abyśmy mogli zrozumieć fenomen Facebooka musimy najpierw poznać historię mediów społecznościowych oraz to z czego 
się wywodzi i na czym polega ten fenomen.
QL dawał mozliwość dzielenia plików odbierania maili, natomiast wymagał oplaty abonamentowej.
W tamtych czasach branża reklamy internetowej warta była 55 mln dolarów, w 2009 – 25,7 miliarda
W tamtym okresie podejmowano pierwsze próby reklamowe z banerami 240 znakowymi.


Pojawienie się www – World Wide Web


  1. Pojawienie się pierwszej darmowej preglądarki internetowej [Mosaic] 1994
  2. Hot Wired koniec 1994r zaoferował jako pierwszy reklamy CPM [Cost per mil]
  3. Rozkwit branży reklamowej za sprawą banerów


Firstbanner.jpg


Mosaic – połaczenie z siecia ISP – Internet Service Provider pozwalał bez ograniczeń surfować po internecie i wysyłac e-maile w nielimitowanej ilości HotWired – pod koniec 1994 roku pierwsze zareklamowanie się przez banery firma At&T, 468 x 60 pikeli, sprzedawano je metodą CPM, czy mogliśmy wtedy przewidzieć jak rozwinie się reklama w internecie? Przez 5 lat banery rządzily w internecie Przekształcanie stron w portale [ def. szeroki zakres informacji na stronie przydatny zarówno w zyciu osobistym jak i zawodowym ] Powstanie pierwszych wyszukiwarkek koniec epoki banerow Powstanie google 1999 r. Reklamy google oraz reklamy CPC [ cost per click] & PPC [pay per click] Samoobsługowy system reklamowy Google AdWords Pierwsze sieci spolecznosciowe classmates.com, Frienster


W związku ze zwiekszaniem się ilości w internecie powstawały serwisy segregujace informacje, takie jak Yahoo, Magellan, Excite, Altavista Powstanie googla w 1999 r. – była to świetna, szybka wyszukiwarka, google nie odrazu był gigantem rynku, przez pierwsze dwa lata, eksperymentował z różnymi aspektami i koncepcjami biznesowymi, Po kilku latach rekalm banerowych, reklamodawcy mieli dosyć wydawania pieniędzy na nie efektywne reklamy, często ignorowane przez konsumentow Google wdrożyło CPC - system reklam tekstowych naliczajacych oplatę tylko wtedy gdy ktoś kliknie w baner lub link. Reklamy były usystematyzowane co oznacza że wygląd reklamy był z góry określony. Inteligentny system reklamowy - korzytał z grup docelowych. W tamtych czasach było to genialne rozwiazanie i stosunkowo tanie. Możliwość ustalania własnego budżetu na kampanie reklamowe. Do tej pory ten system istnieje choć ewoluował, główner założenia pozostały niezmienne. Clasmates i frienster – posiadały możliwość tworzenia profili, wymiany informacji, lecz nie odniosły dużego sukcesu.

Popularne sieci spolecznosciowe:

http://www.ebizmba.com/articles/social-networking-websites


MySpace – Nie posiada usystematyzowanego profilu, przypominający bloga, możliwość dopisywania kodu na stronie według preferencji, chaotyczny interfejs. W 2006 był najpopularniejszym serwisem na świecie, główna grupa docelowa: muzycy i zespoły, You tube- w kwietniu 2010 r. - 107 mln ludzi obejrzalo 6,8 mld nagrań, wysoka integracja z google.

Pojawienie się Facebook

Facebook-panorama.jpg


2004 powstanie pierwszej wersji Facebooka na Uniwesytecie Harvarda, W pierwszej fazie serwis miał zachecać kolegów ze szkoły do lepszego poznania się wzajemnie. Później służył również do integracji nauczycieli z uczniami. Walka pomiedzy Facebook a MySpace 2006-2008r. 2009r. Facebook wyprzedza MySpace W chwili obecnej główny konkurent Facebooka - Twitter


2005.jpg


Facebook z definicji był bardzo podobny do innych portali społecznościowych występujących w tamtym czasie w sieci, wprowadzono standaryzacje pewnych danych, w MySpace dane na głównej tablicy były wyświetlane chaotycznie często nachodząc na siebie, lub spowalniając stronę. Facebook dał możliwość określenia kto może przeglądac jakie dane w profilu, ujednolicił wygląd, określił spójność doświadczeń, 2006 rok wyjscie z uczelni na korporacyjny rynek, Rożnice klasowe decydowaly o wyborze MySpace – Facebook, Facebooka wybierały grupy tzw. "inteligenckie" które utożsamiały się z uczelniami i współnymi grupami zainteresowań, MySpace natomiast przyciągał osoby wiążące swoją przyszłość z życiem na scenie, z zespołami, z telewizją. Facebook zacheca do podtrzymywania kontaktu poprzez takie narzędzia jak Aplikacje, Aktualnosci, Zdjecia, Notatki, Prezenty. Wynagradzane komentarzami lub "Like'mi" użytkowników. Facebook Developer Platform - platforma programistyczna otworzona w 2009 r. zrewolucjonizowała rynek aplikacji i pozwoliła na bezwarunkowe przejęcie prymu na rynku portali społecznościowych Facebookowi. Fcb otworzył się na aplikacje tworzone na zewnątrz przez dowolnych programistów co spowodowało lawine aplikacji tworzonych w domu. ok 500 000 aplikacji przez pierwszy rok. Informacje aktualizowane w czasie rzeczywistym, co zachęca do interakcji.

Dane Liczbowe

W 2011 r. badania przeprowadzone przez firmę Harris Interactive wykazały ze 58% sposród wszystkich amerykanów miało konto na Facebooku lub MySpace Gdyby Facebook był krajem byłby 4 najwiekszym krajem świata. W Nielsen Online w kwietniu 2010 ludzie na facebooku spędzili w sumie 13,9 miliardów minut wobec 1,7 miliarda minut spędzonych w kwietniu 2009 co daje 699% wzrostu. Z Facebookiem ma styczność 29,9 % internautów swiata


Facebook (1).jpg

5 czynników określajacych kształt mediów społecznościowych w przyszłości

  1. Potrzeba dzielenia się informacją
  2. Natychmiastowość
  3. Każdy jest nieobiektywnym źródłem informacji
  4. Szum informacyjny
  5. Przeplatanie się rzeczywistości

Definicje

  • Media Spolecznościowe – [Social Media] zbiór technologii służących inicjowaniu komunikacji i przekazu między ludźmi, ich znajomymi i sieciami społecznościowymi do których należa. przykłady: Facebook, Twitter, Platformy Blogowe: WordPress i TypePad, Wikipedia, Flickr i YouTube
  • Sieci Społecznościowe – sieci społeczne, oznacza grupe ludzi – spoleczności – tworzacych się wokół wspólnych celów, poglądów lub doświadczeń.
  • Graf Społeczny – jest wielkim zbiorem informacji o ludziach , miejscach i zainteresowaniach , które razem określają nas jako jednostki w sieci. To kogo znamy, gdzie uczestniczymy w rozmowach, w jakich grupach jesteśmy- wyroznia nas, tworzy z nas Indywiduum. Jest to wspaniałe źródło informacji dla marketerów.
  • Przykłady naszych grafów.

Rodzaje Sieci Społecznościowych

  • Uniwerslane np. Google +, MySpace, Facebook, QQ.com, Bebo.com, Hi5.com, Friendster.com - Użytkownik może zaspokoić wszystkie swoje potrzeby związane z uczestnictwem w społeczności online, rozrywką, komunikacją, wymianą informacji
  • Wyspecjalizowane np. twitter - 140 znakowa wiadomosc - Pełnią pojedyńczą funkcję – w ściśle określony sposób
  • Hybrydy np. YouTube, LinkedIn - Wyspecjalizowane w głównej funkcjonalności ale dają również inne funkcje społecznościowe

Siedem prawd o sieciach spolecznościowych

  1. Media Społecznościowe są ulubionym środkiem komunikowania się wsród najmłodszych grup wiekowych
  2. M.S. działają w oparciu o idee znajomości 
  3. Konsumenci - internauci kreują trendy w internecie ponieważ są aktywni w wielu społecznościach
  4. Informacje w sieci są poza Twoja kontrolą 
  5. M.S. najlepiej wykorzystywać jako dodatek do tradycyjnych kampanii marketingowych oraz w połączeniu z innymi stronami lub aplikacjami
  6. Brak konkretnej etykiety społecznościowej, wiec uważajmy


  • 7 prawda - czynniki wpływajace na użytkowanie mediów społecznościowych: miłość, autoekspresja, emocje, wyrażanie opinii i przekazywanie ich znajomym, popisywanie się, zabawa, humor, wspomnienia i sentyment, zarabianie
  • Założenia: Samotni są bardziej zainteresowani niż pary. Młodsi niż starsi itd.



Marketing Wirusowy

768px-Viral-Marketing-Model.jpg

Def. Wikipedia.org - Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową; ang. viral marketing) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki oraz jej pozycjonowanie, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy. Zabiegiem wymagającym językowej finezji jest ukucie reklamowego sloganu, frazy lub powiedzenia w sposób prowokujący ich przeniknięcie do języka potocznego ("a świstak siedzi...", "a łyżka na to: niemożliwe", "no to frugo", "prawie...robi wielką różnicę" , "wypróbuję go na pewno", "takie rzeczy tylko w Erze", "a może frytki do tego?").


Przykłady:


http://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M

http://www.youtube.com/watch?v=ExKWyLATNz0&feature=player_embedded#!

http://www.youtube.com/watch?v=IUsooseEFhA&context=C49bdef3ADvjVQa1PpcFNyQeHGD9aeiAiVUwsy2vd2eX89VCQxXcs=

http://www.youtube.com/watch?v=3ZzP_69ZTFk&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=XiPLFPZie-M&feature=player_embedded


nieudane kampanie viralowe:


http://www.youtube.com/watch?v=B93PjlPlq7w&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=EXtL3WdNBwg&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=8aFauQfuNxM&feature=player_embedded

Pomysł na Kampanię, którą formę wybrać?

  • Czy w danej sieci społecznościowej jest wystarczająco wielu przedstawicieli grupy docelowej?
  • Czy uczestnicy danej sieci często wypowiadają się pozytywnie o Twojej marce lub firmie?
  • Czy uczestnicy danej sieci mogą w jakiś inny sposób ustosunkować się do Twojej firmy lub marki?
  • Czy twój produkt przystaje do potrzeb grupy docelowej?
  • Czy potrafisz wykorzystać wady i zalety swojego produktu do przeprowadzenia akcji wirusowej?


Szczegółowo kampania marketingowa będzie omawiana w pózniejszym rozdziale


2.Podstawy Facebooka

Czym jest Facebook

Free-facebook-psd-templates.png

  • Tworzenie konta
  • Zapraszanie znajomych
  • Uproszczenie kontaktu za pomocą:
Utrzymywanie biernego kontaktu ze starymi przyjaciółmi i znajomymi
Dowiadywanie się nieznanych szczegułów o znajomych 
Komentowanie opini, linków i spostrzeżeń
Podtrzymywanie życia towarzyskiego za pomoca zdjeć, wydarzeń, gier
  • Aktualności
  • Profil
Tworzenie konta – jest bardzo proste, intuicyjne,program daje wiele wskazówek oraz podpowiedzi dotyczącycych pierwszych 
kroków. Bardzo duża ilość informacji zbierana przy rejerstracji, ( Tworzymy Graf Społeczny ). Możliwość Tworzenia fikcyjnych 
profili ( niezgodnie z regulaminem Facebooka ) np. podszywając się pod inną osobę,
Aktualności – najnowsze aktualizacje Twoich znajomych które miały miejsce na przestrzeni ostatniego czasu,
Aktualizacje stron fanowskich i aplikacji, aktualnościami możemy nazywać statusy, zdjecia, wydarzenia, linki
Aktualności to jedno z narzędzi facebooka które będzie rozwijalo w najbliższycha latach, w związku ze przekazem informacji w  czasie bieżącym, co jest trenedem.


3.Budowanie Strategi

Forma obecności

  • Co najlepiej promować? Marke czy produkt? Informacje organizacyjne, treści newsletterow? Co może zainteresować Klientów?
  • Zrozum swoich Klientów
  • Skuteczna taktyka wymaga znajomości zapotrzebowań Klientów


Ad1:
* Najlepiej zastanowić się: dlaczego Klient miałby komunikowac się właśnie z naszą firma ?
* Jakie korzysci przyjda Klientowi z kontaktu z Twoja firma?
* Pod jakim względem Twój produkt jest lepszy niż konkurencji?
Ad2:
* Dobra kampania facebookowa musi w znaczący sposób wzbogacić życie Klienta
Ad3:
* Do jednych Twoja Kampania trafi do innych nie, PPRZYKŁAD np. kampanii agresywnej, kampanii łagodnej 
Wybierz poszczególne grupy docelowe,
Weźmy pod uwagę przykład lokalnej firmy budowlanej ,jakich Klientów poszukuje? – jednorazowa decyzja Analiza rynku
Przykład restauracji – decyzja częsta -np. 30 razy w roku

Etapy kampanii w mediach społecznościowych

  1. Zdefiniowanie odbiorców
    • Możemy wykorzystywać podstawowe narzędzia do analizy ruchu na stronie, takie jak - analiza demograficzna uczestników.
  2. Określenie celów i zadań
    • Czy chodzi o usprawnienie obsługi Klienta czy zwiększenie sprzedaży, czy kampania ma mieć bezpośrednie przełożenie na konwersje w firmowym sklepie internetowym? Facebook jest medium marketingu bezpośredniego i trzeba to mieć na uwadzę, jest to centrum życia towarzyskiego i porozumiewania się, więc i My powinniśmy znaleźć się w tej grupie.
  3. Opcje konfiguracji 
    • Facebook daje bardzo dużo narzędzi które można wykorzystać do własnej konfirguracji strony oraz profilu. Elastyczna forma,
  4. Zajmująca strona / interakcja /
    • Zadajmy sobie pytanie: czy Moja strona fcb jest zajmująca? Czy Klienci będą chcieli na nią wrócić, narzędzia takie jak: wyprzedaże, konkursy, promocje, sprzedaż bezpośrednia.

Lista rzeczy do zrobienia - TO DO LIST

  1. Przygotowanie kampanii
  2. Wytworzenie treści
  3. Aktualizacja treści
  4. Badaj wskaźniki pomiarowe
  5. Aktualizuj i rewiduj
  6. Zmień kampanie


ad. 1 Idea, koncept który musisz przygotować. Ty podejmujesz ostateczną decyzję. Sam znasz najlepiej markę i produkt którym zarządzasz. Postaraj się wczuć w rolę Klienta, którym sam jesteś.

ad. 2 Możesz wykorzystywać gotowe treści, lub zlecić wykonanie ich komuś z zewnątrz. Wobec masy informacji w internecie musisz podawać ciekawe i przydatne informacje w formie artykułów, esejów, filmów, muzyki, aktualizacji statusu, Zdecyduj jaką politykę przekazu informacji przyjmujecie.

ad. 3 Sama treść nie wystarczy, musisz ją jeszcze skutecznie wykorzystywać, jak będziesz odpowiadał na uwagi i pytania uczestników? Kto ma odpowiadać za kontakt z uczestnikami? Komu wolno udzielać odpowiedzi, a komu lepiej nie ? Co wolno pisać, a czego nie ? – zgodnie z polityka firmy. Musisz dokładnie określić współpracę pomiędzy poszczególnymi działami firmy: działem sprzedaży, marketingu, it, obsługi klienta, tak aby wszystko między sobą współdziałało.

ad. 4 Facebook Insights. Wskazanym jest zbierać i archiwizować w arkuszu kalkulacyjnym lub bazie danych informacje z każdego dnia dotyczące wskaźników odwiedzin.

ad. 5 Bierz pod uwagę postępy realizacji zadan. Ucz się na błędach, wprowadzaj zmiany i prowadź analizę.


Ważne w kampanii jest to aby kampania spełniała zapotrzebowanie Klientów,jednocześnie aby pozostawała wierna fundamentalnym zasadom firmy.
Wartość produktu lub  usługi musi być sprawnie komunikowana klientą, graficzny aspekt kampanii musi być opracowany starannie, 
a elementy marki gustownie w niego  włączone, komunikacja z  Klientami musi być wykonana efektywnie i odpowiadać potrzebą kampanii ,
Do prowadzenia kamapanii potrzeba wielu różnych zdolnosci, dlatego nie bój się współpracowac z innymi osobami. Co dwie głowy, to nie jedna.


4.Przygotuj Plan

Budowa Planu

12360712125Kyc63.jpg


  1. Ułóż fundamenty
  2. Ustal cele i zadania swojego projektu
  3. Zbadaj oczekiwania wspołpracowników
  4. Zbadaj oczekiwania Klientów
  5. Rozdziel zadania
  6. Polityka działania zgodna z obecną polityką firmy


ad. 1 Sprawdź co robiły osoby przed Toba, jakie Kampanie wprowadzili, jeśli takie były.  Kilka przykładów udanych kampanii. 
ad. 2 Zwiększenie sprzedaży? Dochodu?  Obniżenie kosztów promocji bądź aktywizacji Klientów, usprawnienie obsługi Klienta? 
A może zależy nam na wszystkich tych celach np. W celu polepszenia obsługi Klienta możemy założyć strone na facebooku, tak 
aby ludzie mogli szybko i sprawnie zadawać pytania, 
ad. 2a Tradycyjne metody vs facebook – obniżenie kosztów reklam, analiza kosztów kampanii reklamowej
ad. 2b Idea robienia szumu – ten szeroki termin obejmuje wyraźny przyrost pozytywnych wypowiedzi o produkcie bądź firmie.
Dobry szum można poznać po tym, że ludzie mówią o Tobie dużo, mimo że w żaden sposób się do tego nie przyczyniłeś - dobra 
kampania robi dużo szumu.
ad. 3 Jakie podejście mają Twoi współpracownicy. Dobrą praktyką jest wysłanie maili do przełożonych i podwładnych, z różnymi
pytaniami dotyczącymi samego pomysłu, realizacji oraz ich pomysłów związanych z facebookiem. Przykładowe pytania: 
:: Co sądzisz o mediach społecznościowych?
:: Czy jesteś aktywnym użytkownikiem facebooka lub twittera? 
:: W jaki sposób firma może usprawnić kontakt z Klientami?
:: Jak Twoim zdaniem powinna wyglądać polityka firmy na serwisach społecznościowych?
Daj się wykazać innym osobą w firmie, mogą posiadać swoją własną unikatową koncepcję. Porównujesz w ten sposób swoje 
przekonania z innymi- możesz dzięki temu wprowadzać poprawki w swoim planie.
ad. 4 Poproś bliskie osoby i współpracowników aby postawili się na miejscu klienta. Jakie odpowiedzi otrzymasz? 
Wczuj się w role Klienta.
ad. 5 Ktoś kto będzie prowadził kampanie w firmie musi być jednocześnie - specjalista ds. mediów społecznościowych, 
wizjonerem, marketerem i politykiem, musi być autorytetem w swojej firmie, gdyż praca nad projektem często wymaga wywarcia 
wpływu na różne osoby. Koordynacja różnych działów. Warto w każdym dziale wyznaczyć osobę kontaktową, która będzie 
bezpośrednio otrzymawać od Ciebie instrukcje. Kampania na facebooku wiąże się ze stworzeniem produktu społecznościowego 
więc Ty będziesz Managerem tego produktu.
ad. 6 Niektóre korporacje bardzo sciśle pilnują wpisów na swoich stronach, wszystko przechodzi ścisłą cenzurę, firmy 
nie chcą  podejmować nie potrzebnego ryzyka poprzez niepoprawny kontakt z Klientami. Są organizacje które poświecają dużo 
czasu na tworzenie polityki i tego co wolno a czego nie. Są również takie które przyjmują swobodną relację z Klientami. 
Każda ma swoje  plusy i minusy. 
Male firmy są bardziej spontaniczne i energiczne w czasie kontaktów z Klientami, próbują nadrobić brak rozpoznawalności marki 
za pomocą dobrego kontaktu. Sami znacie najlepiej waszą organizację.
Pytania:
Zastanów się czy będziesz musiał stworzyć oficjalną politykę dzielenia się danymi przez media społecznościowe?
Czy będziesz mógł porozumiewać się bezpośrednio przez media społecznościowe z klientami?
Czy zarządzanie facebookiem powierzy się pracowniką firmy, konsultantowi czy podwykonawcy?
Z jakim wyprzedzeniem trzeba zatwierdzać aktualizacje facebookowe?
Czy będziesz promował produkt, markę lub firmę?


Rys3.gif

Nieudane Kampanie

Przykładem nieudanych kampani jest np. kampania stacji telewizyjnej która „zabroniła pracowniką i komentatorą komentować wpisy 
które szkodzą i nie służa interesą stacji”. Konsekwencją był bunt opini publicznej na blogach oraz forach dyskusyjnych. 
Przestano traktować stronę jako źródło obiektywnych opinii i informacji. Internauci postanowili zbojkotować stronę. 
Rygorystyczne ograniczenia w sposobie przekazu informacji zawsze doprowadzają do sprzeciwu,jak np. nie możność publikowania 
zdjęć i filmów , np. pewna liga piłkarska która zabroniła publikować informacji o wydarzeniach i rozgrywkach 
( bo sama chciała publikować te informację i zarabiać na  tym ), doprowadziła do tak dużego nacisku ze strony internautów 
na to aby zmienić zapisy tego regulaminu, że wkońcu zmieniono ten zapis.


Analiza konkurencji
Zwróć szczególną uwagę na: Funkcję, Zaangażowanie, Popularność, PR i widoczność


Określ wskaźniki pomiarowe, dobrym pomysłem jest przygotowanie prostej tabeli :

  • Liczba aktualizacji, postów
  • Przyrost liczebności fanow
  • Wydatki na reklamę
  • Tygodniowa liczba interakcji z klientami
  • Wydatki na reklame w przeliczeniu na fana
  • Stosunek liczebności naszych fanów do fanów konkurencji

Pomocne Funkcje Facebooka

  • Informacje o użytkowniku jako wspaniałe źródło pozyskiwania informacji o kliencie
Musimy zdać sobie sprawę jak wiele i jak cenne informacje możemy uzyskać od fcb : imie, nazwisko, miejsce zamieszkania, 
wykształcenie, zdjęcia, poglądy religijne, itd. Facebook daje nam możliwość ustawienia prywatności w odniesieniu do 
poszczególnych użytkowników, a nawet konkretnych 
osób. Marketer dysponuje niesłychanie bogatymi zasobami danych demograficznych i behawioralnych o swoich użytkownikach, 
dane te odegrają znaczącą role w tworzeniu kampanii reklamowej. 
  • Możliowści działania na facebooku
Facebook daje możliwość prowadzenia strony firmowej tzw. profilem normalnym lub stroną fanowską (funpage). Pierwszy
 przypadek jest o tyle ryzykowny, że w momencie gdy osoba prowadząca profil odejdzie z firmy profil prawdopodobnie 
przepadnie na zawsze. 
  • Personalizacja organizacji
  • Fikcyjna postać na potrzeby kampanii
Fikcyjna postac na potrzeby kampanii – Jeż Jeży. Ryzyko że ktoś przejmie Twój profil i będzie złośliwie zarządzał takim 
profilem.
  • Podstawowe funkcje:
    • Aktualizacje (pole publikator) max 420 znaków
    • Linki, wydarzenia, zdjęcia, filmy
    • Instaluj aplikacje zewnętrzne
    • Zadbaj o inne elementy facebooka ( gry, notatki, prezenty, wizytowki- witgety)
Aktualizacje – możesz wyrażać co czujesz, co myślisz, gdzie idziesz, co robisz. Dla każdego jest to na bieżąco widoczne.
 Złota zasada:
Trzymaj się z daleka od tematów politycznych i religijnych jeśli używasz fcb do celów zawodowych. Uważaj co mówisz! 
Aspekt przeznajomienia – nie ma ograniczeń w zapraszaniu znajomych, ale jeśli Facebook uzna Twoje zachowanie za spam, 
może usunąć Twoje konto bez powiadomienia.
Ciekawostka:
Przykład pozyskania mnóstwa fanow w bardzo krótkim czasie: Otóż niejaki Pan John Reese osiągnał limit 5000 znajomych 
w czasie 5 dni, po prostu wysyłał wszystkim  których znał na skrzynkę mailową informację aby zapraszali go na fcb



5.Obecność w internecie

Strony (fanpage)

Fanpage - wizytówka firmy www.facebook.com/pages/create.php


Tiffany-facebook-timeline-page1.jpg


Grupa – zamkniety kanał komunikowania się z wybraną grupą znajomych. (zamknięte, otwarte, tajne) - www.facebook.com/grouphome.php


Facebook-group-timeline.png


Grupy: 

  • Zamknięte społeczności
  • Masowe wysyłanie zaproszeń
  • Brak indeksowania,
  • Brak wielu funkcji takich jak możliwość dopasowania grupy za pomoca html
  • Brak aplikacji
  • Brak statystyk

Strony:

  • Brak możliwosci masowego wysyłania informacji 
  • Dużo przydatnych funkcji, aplikacje, dopasowanie strony do naszego pomysłu 
  • Statystyki
  • Powiązane wydarzenia


599px-Co wybrac.jpg


Kiedyś pomiędzy grupami a stronami występowały o wiele mniejsze różnice niż teraz. W chwili obecnej strony fanowskie 
przekształciły się w profile firmowe a grupy służą obecnie raczej do gromadzenia ludzi z tym samym zamilowaniem, niż do 
prezentacji organizacji. Nowa funkcjonalnosc: Ramka fanów – witget www.facebook.com/facebook-witgets 


Trendy Facebook 2012:


http://issuu.com/sotrender/docs/sotrender_fanpage_trends_201203/1


Najpopularniejsze funpage 2012:


  • Demotywatory
  • KWEJK
  • Kuba Wojewódzki
  • Allegro
  • Serce i Rozum


Największy przyrost fanów na przestrzeni roku:


  • Palmolive for Man


Omówienie Raising Canes, na co zwrócić uwage:

Pochwalenie się 240 tys. fanów jest całkiem niezłym wynikiem,
Zostań fanem - zwróćmy uwagę na przycisk na górze,
Występuje bardzo dużo zdjeć, z imprez, pracowników, klientów,
Regularne konkursy, wyniki ukazywane w dowcipny sposób,
Firma wykorzystuje fcb dorekrutacji nowych pracowników,


Co przyciąga uwagę na Twoim fanpage?:
* Interakcja
* Nieagresywna reklama
* Kreatywność
* Informowanie – zrób test na informowanie ludzi, z jaka czestotliwością umieszczać posty tak aby nie czuli się poirytowani,
( Doradzamy ok. 4-5 dni )
* Nawet gdy strony prezentują się ładnie - najwazniejsze jest aby były uzupełnione treścią – regularnie aktualizowaną. 
Na 10 stron powracamy zaledwie na 2-3.  Diabeł tkwi w treści a właściwie w jej braku. Jedna ciekawa aktualizacja raz na jakiś czas.
Nie przereklamuj się.

Zarządzanie treścią

Rodzaje treści:


  • Ton i język
formalny czy nieformalny? Jaki przyjmiesz sposób komunikacji ?
  • Tematyka
czym będziesz się dzielił, z jakich źródeł będą pochodzić zasoby, czym nie będziesz się dzielił, jakie tematy przemilczysz ?
  • Komunikacja
czy będziesz dyskutował z użytkownikami, czy też nie, czy Twoja obecność wzmoże komunikacje miedzy ludzmi czy jej zaszkodzi?
  • Organizacja
czy bez problemów ludzie znajdą to co czego szukają ?
  • Częstotliwość
jak często zamierzasz postować?
  • Reklama


Eksperymentuj z zasobami:
artykuły blogowe, tabele, wykresy, statystyki, cudze teksty, filmy, muzyka itd.  Spróbuj raz jednego, raz drugiego wariantu, ucz się na błędach.
Analizuj co się dzieję gdy postujesz link? Notatke? A gdy film?
Jakie są różnice w relacjach ?
Jak Klienci reagują na unikalne zasoby?

Oceń postępy

Uproszczony wykres cyklu marketingowego na facebooku:


  • Postowanie
  • Śledzenie rakcji
  • Sporządzanie raportu
  • Analiza
  • Zmiana podejścia
  • Postowanie



6.Aktywna reklama

Reklama na Facebooku

Cel reklamy - każda reklama dąży do poprawy wizerunku firmy, budowania i kreowania marki oraz do zwiększenia przychodów
w zależności od profilu konkretnej organizacji.


Rodzaje reklamy na facebooku:

  • CPC ( cost per click)
  • CPM ( cost per mil)
  • IAB ( interactive advertising Bueau)
  • Favebook Ads( dawniej Facebook Flayers) - www.facebook.com/advertising
  • Engagement Ads (reklamy interaktywne)


CPC posiada niższy koszt w porównaniu z Google Adwords i Yahoo, poziom klikalnosci od 4 do 26%

Facebook ads pozwalają za niewielką opłatą tworzyć własne projekty reklam lub dostosowywać je wyglądem do już występujących

W zależności od profilu Twojej działalności możesz wybrać sposób kampanii:

CPM – zapłacisz od 0,50 - 1,70 zł za 1000 wyświetleń, ewentualne kliknięcia otrzymasz zupełnie za darmo,

CPC – zaplacisz 0,50 - 1,70 zł za 1 kliknięcie, ewnetualnie wszystkie wyświetlenia masz za darmo,


Chcąc uzyskać 50 kliknieć możemy zapłacić w CPC 50 x 1,70 = 85 zł, może się okazać natomiast ze ten sam wynik 50 kliknieć otrzymamy 
wydając kilka złotych   używając CPM, W zależności od naszego pomysłu na kampanie i efektywność reklamy, należy eksperymentować 
aby znaleźć najlepszą formę dla siebie. 


Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych są (mogą być) zupełnie darmowe, nie wliczając kosztów reklam zewnętrznych. Dla firm
bez   ogromnego budżetu na  marketing, marketing wirusowy to idealna szansa na zaistnienie bez konieczności wydawania milionow na
reklamę. Interaktywne zachecanie Klientów do  uczestnictwa w konkursach, interaktywnych grach oraz ankietach, to dobry sposób na 
wygenerowanie ruchu oraz wzrostu znajomości i konkurencyjnosci marki.

Google-adwords-vs-facebook-ads.jpg

Tworzenie reklamy

www.facebook.com/advetising


Av VUY kBVU.jpg

Części składowe:

  • Odpowiednie zdjęcie
  • Dobry tekst
  • Wybór grupy docelowej
  • Ustalenie budżetu dziennego
  • Ustalenie harmonogramu
  • Wybór modelu płatności
  • Analiza
Tytuł reklamy składa się max z 25 znaków
Treść reklamy maksymalnie ze 170 znaków
Warto pamietać również o radykalnych zaobostrzeniach dotyczących treści reklam, nie raz zdarzało się, iż reklama nie została 
dopuszczana do użytku z bliżej nam nie znanych powodów. Wyjaśnianie tej sprawy może natomiast zajać długie tygodnie.


http://www.facebook.com/ads/best_practices.php/


Analiza reklamy wymaga od nas prowadzenia codziennych raportów z efektywności danego sposobu działania.
Przykładowo może to być tabela z excela.
Polecane jest prowadzić jednodniowe raporty i analizy dotyczące liczby przyrostu fanów, dzienny przyrost fanow,tygodniowy, miesięczny

Pojęcie średniej ruchomej

Ruchoma średnia jest średnią liczoną w oparciu o dane z jednolicie  określonego wycinka czasu (np. 7, 14, 28 dni). 
Ruchome średnie liczy się codziennie i umieszcza w tabeli dzięki czemu otrzymujemy długoterminowy opis sytuacji. 
Pomagaja nam one zlikwidować weekendowe braki danych lub innych dziwnych czynników które wpływają na nierówność naszej krzywej.


01 swig80 1 rok.PNG

Udoskonalanie kampanii - Testy a/b i wieloczynnikowe

Testy A/B


1. Ile wynosi średni przyrost fanów w dniu w którym umieściłeś posta?

Ile wynosi średni przyrost fanów w dniu w którym nie umieściłeś posta?

2. Ile wynosi średni przyrost fanów w dniu w którym umieściłeś post o polityce?

Ile wynosi gdy umieściłeś post na inny temat?


Testy wieloczynnikowe


1. Jesteś Managerem w dużej firmie, prowadzisz kampanię CPC w kilku krajach europy, reklamy pojawiają się na żadko aktualizowanych grupach i stronach, które reklamy wiąża się z najnizszym kosztem od klikniecia?

2. Które połączenie położenia geograficznego i tekstu reklamy najlepiej zacheca do subskrybowania newslettera?

3. Janek ma 3 rodzaje obrazków których chce użyc w nowej kampanii reklamowej. Który obrazek zapewni mu najniższy koszt pozyskania nowego fana?

Dobry tekst reklamowy

Best-Advertising-Tips-Catching-the-Customers-Attention-Effectively.jpg


  • Pisz treściwie
  • Pokaż ludzką twarz, zwracaj się do odbiorców jak człowiek, a nie jak głos wielkiej korporacji
  • Skieruj tekst reklamy do konkretnych odbiorców – grupy docelowej
  • Nie naciągaj, mów prawdę – kłamstwo nie popłaca
  • Wypróbuj różne podejścia
  • Włącz wezwanie do działania – nie każ klientowi domyślać się co ma robić
  • Najlepsze sposoby umieszczania reklam: www.facebook.com/ads/ best_practices.php


Ćwiczenie

W 170 znakach musisz przekonać Klienta do skorzystania z Twojej oferty(a przynajmniej naciśnięcia na przycisk), dodatkowo wykorzystując obrazek. 110 x 80 pikseli


Poniżej przedstawiam 3 teksty baru u Władka:

1. Bar u Władka – u Władka zamówisz najlepsze w okolicy steki, owoce morza i inne przysmaki.
2. Zjedz u Władka – żadne inne miejsce nie oddaje tak klimatu wybrzeża Przyjdź do nas na wspaniałe steki. 
3. Zjedz u Władka! - Żadne inne miejsce nie oddaje klimatu wybrzeża tak, jak Bar u Władka. Przyjdź do nas już dziś!


1. Jest dość formalna, wymienia co możesz zjeść
2. Reklama 2 słabiej wzywa do działania ale jest wyrażona swobodniej
3. Reklama nr 3 połaczyła cechy 1 i 2 - wzywa do działania , jednocześnie pozostając swobodną i nie nachalną formą reklamy


7.Zaawansowane opcje Facebook

Pamiętaj: Najlepsze rezultaty z działalności marketingu społecznościowego uzyskasz łacząc go z innymi formami marketingu. 
Sam facebook nic sam nie zdziała, jedynie w formie części całej kampanii, możemy za jego pośrednictwem wygenerować maksymalną 
efektywność kampanii. 


Jakie jeszcze znamy kanały promocji?


Dobór Nazw

Wygeneruj odpowiednią nazwę dla swojej strony, uważaj! Nazwę możesz nadać tylko raz.


  • www.facebook.com/xbox
  • www.facebook.com/vw
  • www.facebook.com/nobleprogpolska


Wysyłanie Powiadomień


Pamiętaj o wysyłaniu aktualizacji i powiadomień do swoich fanów. 


Kiedyś strony fanowskie miały bardzo dlugie nazwy z numerami w linku url. Wszystko się zmieniło przed północą 13 czerwca 2009r. www.facebook.com/username . Istnieje ochrona zastrzeżonych znaków towarowych. Wiecej w regulaminie.


Zakładki


Przykładowe zakładki różnych stron:


  • www.facebook.com/cocacola
  • www.facebook.com/mc
  • www.facebook.com/lacoste
  • Starbucks


Rodzaje zakładek:


  • Dyskusje
  • Wydarzenia
  • Zdjęcia
  • Opinie
  • Filmy
  • Notatki
  • Gry
  • Aplikacje


Z czasem facebook zmienił profil swojej działalności, aktualizacje stały się pierwsza strona, zamiast profilu ( który przestał być 
tak ważny), facebook stworzył zakładki jako źródło wykorzystania aplikacji po to aby więcej i częściej korzystać z możliwości 
które dają zewnętrzne programy. Zakładki dały możliwość dostosowywania tego co ma zobaczyć fan na pierwszej stronie ( w najnowszej 
wersji wycofano się z tej możliwości - nad czym osobiście  ubolewam), możliwość dopasowania designu na stronie, umieszczania 
multimedialnych prezentacji czy zdjęć zachęcających do zostania fanem, wstawiania grafiki, języków programowania (HTML, Flash)
albo linka do  newsletterów.


Przykładowe aplikacje:


  • Aplikacja poll – Ankietowa
  • Aplikacja YouTube
  • Aplikacja Iframe
  • Aplikacja Fanpage Analytics


SEO na FACEBOOKU


Facebook opatentował algorytm, który pozwala na wyszukiwanie treści w oparciu o zachowanie innych. A dokładnie im więcej
 znajomych kliknie “Like it” tym “lajkowana” treść (np. artykuły z gazet) pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. 


Wyniki dla treści udostępnianych na Facebooku


23876 0 0 x1.jpg


http://poradnik-seo.pl


Regulamin


https://m.facebook.com/terms.php?_rdr


Ignorantia iuris nocet (nieznajomość prawa szkodzi) i ignorantia legis non excusat (nieznajomość prawa nie jest usprawiedliwieniem) 
- mawiali starożytni Rzymianie


  • Po pierwsze Facebook jak najbardziej zezwala na to, by fanpage był wykorzystany do promocji różnych firm, marek, działalności, organizacji,

akcji komercyjnych i politycznych. Administratorem takiej strony musi być osoba upoważniona przez podmiot, którego strona dotyczy. Na stronie musi pojawić się

polityka prywatności, czyli informacja dla użytkowników o tym, jakie dane osobowe są o nich zbierane i jak będą wykorzystywane.


Co wolno?:


  • Co ważne, właściciel strony nie odpowiada za treści publikowane przez innych użytkowników portalu (jednak jeśli w jakikolwiek sposób łamią prawo,

zawsze lepiej jest je usunąć, chociaż nie mamy takiego obowiązku).


  • Na naszej stronie możemy publikować linki do zewnętrznych treści (odsyłające poza Facebook) i niekoniecznie muszą to być treści naszego autorstwa. Jeżeli

podajemy link do tych tekstów, to nie łamiemy prawa. Przy pewnych treściach Facebook zobowiązuje nas do zakładania ograniczeń np. ograniczenia dla nieletnich.


Czego więc nie wolno?:


  • Zakaz wysyłania spamu
  • Zakaz gromadzenia treści poprzez boty
  • Zakaz rozsyłania wirusów
  • Zakaz publikacji treści o charakterze rasistowskim, zawierających pornografię lub nagość albo grafiki o nieuzasadnionej przemocy;
treści nawołujących do prześladowań rasowych i prześladowań religijnych
  • Zakaz reklamowania alkoholu
  • Zakaz publikacji treści łamiących prawo, wprowadzających w błąd, złośliwych lub dyskryminujących
  • Zakaz publikacji treści naruszających czyjeś prawa lub w inny sposób naruszających ogólnie obowiązujące prawo


  • Na koniec jeszcze jeden, bardzo ciekawy i ważny punkt regulaminu – wszelkiego rodzaju konkursy, w których do wygrania jest jakaś nagroda,

można prowadzić jedynie za pisemną zgodą Facebooka. Dodatkowo, koniecznym jest stworzenie aplikacji, która realizuje funkcjonalny model promocji.

Koniec z koszulką dla tysięcznego fana? Kto z Was o tym wiedział?

Facebook Connect

Facebook-connect-lg.gif


Facebook connect to technologia dzięki której programiści mogą wykorzystywać zawarte na facebooku dane dostępowe na zewnętrznych witrynach, aplikacjach, na urządzeniach przenośnych i innych kontekstach informatycznych. Jest pomostem pomiędzy sieciami społecznościowymi, a znaną nam postacią internetu.


Co daje facebook connect:

  • Zintegrowany system logowania
– użytkownicy loguja się za pomoca hasła i loginu z fcb , serwisy nie muszą tworzyć własnych kart dostępowych
  • Prawdziwa tożsamość
- Na facebooku mamy do czynienia z realnymi postaciami (potwierdzanie kont) więc jesteśmy pewni że nie mamy do czynienia z botami
  • Znajomi i społeczności
- Za pomoca listy znajomych możemy zauważyć kto z naszych znajomych korzysta z witryny
  • Komentarze społecznościowe
- komentarze, recenzje i dyskusje pozwalają na większą integrację systemu z uczestnikami, niektóre serwisy dają możliwość wstawiania komentarzy
  • Personalizacja
- dane pobrane z grafu społecznego pozwalają na tworzenie doświadczeń które ułatwiają poźniejsze zmiany na stronie programistą


Facebook Connect jest jednym z najbardziej skomplikowanych narzędzi do integrowania strony z witrynami zewnętrznymi. Potrzebna
jest szeroka wiedza programistyczna aby wykorzystać w pełni moc drzemiącą w tym narzędziu. 


Korzyści płynące z Facebook connect:

  • Zwiększony ruch
  • Zwiększona satysfakcja
  • Zwiększona integracja
  • Zwiększenie widoczności (i) zasobów witryn
  • Zwiększone bezpieczeństwo i zaufanie

Witgety, ramki fanów, Wizytówki

Witgety - to mniej skomplikowana forma facebook connect.

Ramki fanów –to miniaturka strony fanowskiej którą można dodać do swojej witryny. Ramke można doczepić do bloga TypePad lub googlowej platformy blogger. Można również dodać ją do istniejacej witryny.


Fb-like-box-simple.png


Wizytowki – istnieja trzy rodzaje wizytowek – profilow, zdjec, i stron. Zawieraja link do przejscia do konkretnej strony fanowskiej

Przypomnienie jak osiągnąć efektywność - Analiza

  • Wybierz kanały marketingowe którymi chcesz dotrzeć do klientów
  • Wybierz wezwanie (hasło) do działania które będzie się pojawiać we wszystkich kanałach aby zapewnić spójność pomiarów
  • Ustaw osobne strony docelowe dla działań przez poszczególne kanały i daj użytkowniką możliwość zdeklarowania zainteresowania produktem
(poprzez zakup, wpisanie się na listę newsletterową). Upewnij się, że będziesz mógłmierzyć liczebność użytkowników na wszystkich stronach
docelowych oraz porównywalny okres czasu (tydzień, dwa,miesiąc, rok)
  • Ustal czas działań oraz budżet dla poszczególnych kanałów.
  • Stwórz tabele danych dla różnych kanałów marketingowych,
  • Zbieraj dane okresowe które będzie można wpisać w statystyki całej kampanii


Podpowiedź:

* Prezentuj na facebooku oferty specjalne!
* Spróbuj zaprezentować na facebooku specjalną ofertę dostępną tylko dla tego kanału, daj powód użytkownikom aby wchodzili właśnie 
na Twoją stronę!
* Postaraj się aby promocje rzucały się w oczy!
* Aktywnie kontaktuj się z fanami!

Zadanie; Przykładowa kampania:

Wyobraź sobie, że jesteś specjalistą w firmie produkującej sportowe obuwie dla młodzieży. Dostałeś polecenie od zarządu zebrac 
20 tysięcy subskrybentów. 
Masz 10 tyś. zł budżetu przydzielonego na to zadanie i dowolność działania. 
Które reklamy dają najlepszy wynik w danej grupie respondentów?
Które reklamy są za drogie i za mało efektywne? 
Z których kanałów byś skorzystał?
Zaprojektuj kampanie



8.Aplikacje

2007 rok - Facebook otwiera platwormę developerską opartą na FBML – API
Wielki rozkwit aplikacji – ok 500 tyś. developerów
Wirusowe aplikacje napędzały młodym producentom bazy użytkowników 
Gdy użytkownik znajduje aplikację i używa jej, informacja o tym natychmiast pojawia się w jego Aktualnościach. 


API – developerzy mogli wykorzystywać społecznościowy kontekst facebooka, facebook udostepnił możliwość integracji aktualności z aplikacjami dzięki czemu można było rozprzestrzeniać wirusowo aplikacje. Zakaźny charakter pierwszych aplikacji dał motywacje do tworzenia coraz to nowych tworów które rozprzestrzeniały się błyskawicznie po sieci. Przykłady aplikacji: gry, narzędzia społecznościowe, personalizacyjne


Open Graph


Opengraph.png


Sercem Facebooka jest graf społeczny złożony z ludzi i ich aktywności. Open Graph to protokół, który do sieci wprowadził węzły przedstawiające zewnętrzne firmy — Spotify, Netflix, DailyMotion, Hulu, The Guardian i inne. Dzięki temu aplikacje stworzone poza Facebookiem mogą komunikować się z profilem użytkownika i mocno się z nim integrować. Za pośrednictwem API stworzonego przez Facebook zewnętrzne strony publikują na Timeline'ie użytkownika informacje w postaci użytkownik-akcja-obiekt, co pozwala na pojawianie się wpisów w postaci: Kowalski-czyta-Gazetawyborcza.pl, lub bardziej prywatnie: Kowalski-gotuje-rosół. Na szczęście można wybrać które aplikacje będą miały dostęp do profilu i uniknąć zalewania znajomych informacjami z każdej dziedziny życia.


Popularne aplikacje facebookowe:


Mobile.png

Wykorzystaj aplikacje do optymalizacji swojej strony

www.facebook.com/apps - przeglądarka aplikacji które możemy dodać na naszą stronę


http://www.w3schools.com/


http://www.appbisto.com/


https://www.facebook.com/about/timeline/apps


Ciekawe aplikacje których możemy użyć na naszej stronie:

  • Static IFrame
  • Youtube
  • Mailchimp or constant contact
  • Lujure
  • Timeline app builder
  • Concact tab
  • Poll
  • Welcome Timeline App
  • Tabmaker

Stworzenie własnej aplikacji

Aplikacje możemy stworzyć za pomoca języków FBML ( Facebook Markup language) i HTML ( Hypertext markup language) , PHP, MySqL.


http://developers.facebook.com/


Pomocna strona: http://webhelp.pl/artykuly/facebook-tworzenie-aplikacji-pierwsza-aplikacja/



Aplikacje mobilne – Facebook działa na bardzo wielu platformach, między innymi iphone, blackberry, palm, android, sidekick, windows mobile

9.Analiza Facebooka

  • Narzędzia Facebook Insights
  • Podstawowe wskaźniki marketingu internetowego:
  1. Unikalni użytkownicy – liczba osób które wchodzą na Twoja stronę – widoczność strony
  2. Wyświetlenia – Liczba wyświetleń strony w danym dniu – Wartość zasobów na stronie; jak bardzo jest interesująca
  3. Ucieczka – odsetek osób które po obejrzeniu jednej strony odchodzą z witryny; czy ludzi naprawdę interesuje Twoja strona i zawarte na niej zasoby
  4. Czas spędzony na stronie – średni czas jaki użytkownicy spędzają na Twojej witrynie; Czy Twoja strona jest celem ? Czy pośrednim miejscem dla dalszych poszukiwań?


Analiza statystyk na przykładzie: Eksportu statystyk do pliku


10.Pytania uczestników

Przykładowa ankieta:


<html> <head> <meta http-equiv="KeyWords" content="ankieta,typy,typerzy,stawiamy.com"> <meta name="Author" content="Mariusz Iwaniuk"> <meta name="Language" content="PL"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;CHARSET=ISO-8859-2"> <meta http-equiv="Generator" content="TigerII MiniPad (C)2001">

<title>Ankieta Forum</title> </head> <body bgcolor="#99CCCC">

ANKIETA

<form action='mail.php' method="post"> Kod pocztowy: <input type="text" name="kod" size="6">
Nazwa miejscowo¶ci: <input type="text" name="miejscowosc">
Nazwa ulicy: <input type="text" name="ulica" size="26">
Nazwisko i Imię: <input type="text" name="nazwisko" size="35">
Adres e-mail: <input type="text" name="email" size="25">
Numer telefonu: <input type="text" name="telefon" size="15">


Ile masz lat?
5 - 10 <input type="radio" name="wiek" value="5 - 10">
10 - 17 <input type="radio" name="wiek" value="10 - 17">
18 - 25 <input type="radio" name="wiek" value="18 - 25">
26 - 35 <input type="radio" name="wiek" value="26- 35">
36 - -> <input type="radio" name="wiek" value="36 - ->">


Jakie programy umiesz obsługiwać?
MS WORD: <input type="checkbox" value="tak" name="MSWORD">
MS EXEL: <input type="checkbox" value="tak" name="MSEXEL">
MS PowerPOINT: <input type="checkbox" value="tak" name="MSPowerPOINT">
MS ACCESS: <input type="checkbox" value="tak" name="MSACCESS">
PAINT: <input type="checkbox" value="tak" name="PAINT">
CorelDRAW: <input type="checkbox" value="tak" name="CorelDRAW">
Inne:
<textarea name="inneprogramy" rows="5" cols="50" wrap=physical> </textarea>


Jakie znasz języki programowania?
HTML: <input type="checkbox" value="tak" name="HTML">
C++: <input type="checkbox" value="tak" name="C">
Pascal: <input type="checkbox" value="tak" name="Pascal">
Inne:
<textarea name="inne-języki" rows="5" cols="50" wrap=physical> </textarea>


Najbardziej nie lubisz?
<select name="Nielubię" size="1"> <option value="zupymlecznej">Zupy mlecznej</option> <option value="arogacji">Arogancji</option> <option value="wulgarnosci">Wulgarno¶ci</option> <option value="Samochwalstwa">"Samochwalstwa"</option> </select>


Co by¶ dodał/dodała do naszej strony?
Wpisz swoje uwagi w poniższym polu.
<textarea name='opinia' rows="5" cols="50" wrap=physical> </textarea>

<input type="submit" value="WYŚLIJ"> <input type="reset" value="WYCZYŚĆ">

<a href="http://stawiamy.com">POWRÓĆ NA FORUM</a> </body> </html>