PL - BPMN 2.0 Intro
Jump to navigation
Jump to search
BPMN⌘
- Business Process Model and Notation (BPMN)
- standard konsorcjum OMG
- podobny do schematów blokowych (flowchart diagram), ale
- bardziej formalny (specyfikacja)
- oparty na zdarzeniach
- pokazujący wymianę komunikatów
Demonstracja⌘
- Prosty proces
BPMN Activity⌘
Czynność
- jest pracą, która ma być wykonana w obrębie procesu biznesowego
- może być atomowa lub złożona
- może być wykonywalnym elementem procesu
Rodzaje czynności⌘
- Task (Zadanie)
- atomowa czynność w obrębie procesu
- nie może być dalej dekomponowana
- Sub-Process (Podproces)
- czynność złożona, która może zawierać inne czynności
- Event Sub-Process (Podproces wyzwalany zdarzeniem)
- Transaction (Transakcja)
- Ad-Hoc
- czynność złożona, która może zawierać inne czynności
- Call Activity (Czynność wywoływana)
- umożliwia wywoływanie zadań lub czynności na diagramie
Rodzaje Podprocesów⌘
Sequence Flow⌘
Przepływ sekwencyjny określa kolejność wykonywania czynności
Token ⌘
- Token "przemierza" przepływy sekwencyjne i przechodzi przez elementy procesu
- Nazywany jest czasem "obiektem przepływu" lub "reprezentantem ścieżki w procesie"
- Koncepcja tokenu ułatwia zrozumienie zachowania procesu
- Token nie przechodzi za pośrednictwem Message Flow (przepływ komunikatu)
Rozdzielenie przepływu⌘
- przepływ warunkowy - określa warunek, który musi być spełniony, żeby przepływ mógł przejść daną ścieżką
- przepływ domyślny - nie ma warunku, określa ścieżkę, która zostanie wybrana, jeśli żadne warunki nie zostały spełnione
Podstawowe symbole BPMN⌘
Gateways ⌘
- Bramki są używane do kontrolowania przepływu sekwencyjnego
- Określają miejsca rozchodzenia i schodzenia się przepływów
- Nie są wymagane na diagramach
- Nie reprezentują pracy (jak czynności)
- Nie mają wpływu na miary procesu (koszt, czas, ...)
Exclusive Gateway ⌘
Bramka ALBO, XOR
- Bramka umożliwia stworzenie alternatywnych ścieżek w procesie
- Bramka XOR to "pytanie" na ścieżce procesu, które ma zdefiniowany zestaw odpowiedzi
- Każda odpowiedź jest połączona z warunkiem na odowiednim przepływie wychodzącym z bramki
- Tylko jedna odpowiedź może zostać wybrana
Exclusive Gateway Example⌘
Parallel Gateway ⌘
Bramka AND, równoległa
- Bramka równoległa jest używana do tworzenia oraz synchronizowania równoległych przepływów
- Tworzy ścieżki równoległe bez sprawdzania jakichkolwiek warunków
- Każdy wychodzący przepływ sekwencyjny otrzymuje token po przejściu bramki
- W przypadku przepływów wchodzących bramka oczekuje na wszystkie przepływy (synchronizacja)
Parallel Gateway Example 1⌘
Parallel Gateway Example 2⌘
Gateway Zadania⌘
- Zadanie 1: Lotnisko
- Demonstracja - rozgałęzianie przepływu
- proste rozgałęzienie - niejawne bramki
- przepływ warunkowy i domyślny
- jedna bramka XOR, dwie bramki XOR
- jedna bramka AND, dwie bramki AND
Inclusive Gateway ⌘
Bramka LUB, OR
- W formie decyzyjnej (bramka rozdzielająca) może być użyta do stworzenia alternatywnych lub równoległych ścieżek
- Inaczej niż w przypadku bramki XOR wszystkie warunki są sprawdzane
- Wartość true na jednej ze ścieżek wychodzących nie wyklucza sprawdzenia pozostałych
- Wszystkie wychodzące przepływy, dla których spełniony jest warunek otrzymają token
Inclusive Gateway Example 1⌘
Inclusive Gateway Example 2⌘
Events ⌘
An Event is something that “happens” during the course of a Process.
- Zdarzenia wpływają na przebieg procesu. Zwykle są przyczyną lub bodźcem.
- Przykładami zdarzeń mogą być: rozpoczęcie lub zakończenie aktywności, zmiana stanu dokumentu, odebranie komunikatu, ...
- Wyróżnia się trzy rodzaje zdarzeń:
- Start Events - start procesu
- Intermediate Events - używany pomiędzy początkiem i końcem procesu
- End Events - zakończenie procesu
Events Example⌘
Events Zadania⌘
- Zadanie 1: Zamówienie
Pool and Participant⌘
The pool shape represents a participant.
- Pool (Basen) = Uczestnik
- W obrębie elementu Pool można wyróżnić tory (Lanes)
- Uczestnicy i tory reprezentują odpowiedzialność za wykonanie czynności w danym procesie
Message Flows ⌘
- Message flow (przepływ komunikatu) reprezentuje komunikację pomiędzy procesami.
- Nie może łączyć obiektów w obrębie jednego elementu Pool
- Może być podłączony do elementów typu Pool, Activity lub Event
Demonstracja ⌘
- Pool, Lane, Blackbox
4 Basic Message Events ⌘
Występują cztery podstawowe typy zdarzeń związane z komunikatami
Message Events Example⌘
Collaboration Zadania⌘
- Zadanie 1: Zapytanie o towar
- Zadanie 2: Rezerwowania noclegu
- Zadanie 3: Skarga
Artifacts ⌘
Artefakty dostarczają dodatkowych informacji na temat procesu
Group ⌘
- grupa nie jest aktywnością ani elementem przepływu
- nie można jej łączyć z sequence ani message flow
- może przecinać granice Pool
Text Annotation ⌘
- umożliwia dodanie dodatkowej informacji dla osoby czytającej diagram
- może być połączony z konkretnym elementem na diagramie za pomocą asocjacji
- nie wpływa na przebieg procesu
Types of Tasks ⌘
Rodzaje zadań określają typ wykonywanej czynności
Receive Task ⌘
- Oczekuje na komunikat od zewnętrznego uczestnika (Participant)
- Kiedy komunikat zostanie odebrany, zadanie jest wykonane
- Szczególny przypadek Receive Taks - rozpoczyna proces
- NIE MOŻE posiadać żadnych wejściowych przepływów (Sequence Flow)
Send Task ⌘
- Wysła komunikat do zewnętrznego uczestnika
- Po wysłaniu komunikatu zadanie jest ukończone
Service Task ⌘
- Zadanie wykorzystuje pewien rodzaj usługi (np. Web Service)
User Task ⌘
- Zadanie wykonywane przez człowieka przy pomocy systemu komputerowego
- Przykłady:
- Operator call-center aktualizuje dane klienta
- Użytkownik zmienia swoje hasło
Manual Task ⌘
- Wykonywany przez człowieka bez wsparcia ze strony systemu komputerowego
- Przykład:
- Technik instaluje telefon w mieszkaniu klienta
Business Rule Task ⌘
- Zapewnia mechanizm dostarczenia danych wejściowych do silnika reguł biznesowych oraz obsługi wyników
Script Task ⌘
- Skrypt wykonywany przez silnik procesów biznesowych
- Kiedy zadanie jest gotowe do uruchomienia, silnik wykonuje skrypt
- Kiedy skrypt się zakończy, zadanie zostaje ukończone
Timer Events ⌘
- Określa lukę czasową, lub czas oczekiwania
- Start Timer – dotyczy konkretnego punktu w czasie (np. Poniedziałek 8:00, ..)
- Intermediate Timer to określony punkt czasowy lub cykl (np. Każdy czwartek o 9:00)
- Może wskazywać opóźnienie (oczekiwanie)
Timer Example 1⌘
Timer Example 2⌘
Interrupting vs. Non-Interrupting⌘
Conditional Events ⌘
- Reaguje na zmianę warunków biznesowych
- Przykłady: temperatura poniżej 20°C, wzrost liczby zapytań o 10%
Event-Based Exclusive Gateway⌘
- Bramka sterowana zdarzeniami stanowi punkt rozgałęzienia w procesie
- Stosowana jest w sytuacji, gdy wybór ścieżki procesu zależy od decyzji podjętej przez innego uczestnika (w innym elemencie Pool) na podstawie danych niedostępnych w pierwotnym procesie
- Alternatywne przepływy wychodzące z bramki dotyczą zdarzeń, które mogą wystąpić
- Nie jest obliczana wartość wyrażenia
Przykład ⌘
- Firma oczekuje na odpowiedź od klienta. W zależności, czy odpowie TAK lub NIE podjęte zostaną różne działania
- Odpowiedź klienta określa, która ścieżka wychodząca z bramki będzie wybrana
- Odebranie wiadomości może być modelowane jako Intermediate Event (Message trigger) lub Receive Task
- Dodatkowo może zostać użyty inny trigger (np. timer)
Event-Based Gateway Starts a Process⌘
Event-Based Gateway Zadania⌘
- Zadanie 1: Pacjent
- Zadanie 2: Kredyt