PL - BPMN 2.0
Jump to navigation
Jump to search
Parallel Event-Based Gateway⌘
- Równoległa bramka sterowana zdarzeniami
- Muszą wystąpić wszystkie zdarzenia, żeby proces mógł się rozpocząć
Complex Gateway⌘
- Bramka złożona służy do modelowania rozdzielania lub złączenia przepływów nieobsługiwanych przez inne bramki
- Jej obecność na diagramie może świadczyć o niskiej jakości modelowania :)
Link Events⌘
- Link jest graficznym uproszczeniem przekazującym przepływ z jednego punktu diagramu na inny
- Może być stosowany tylko do przepływów sekwencyjnych
- Nie może przenosić do innego basenu lub z procesu do podprocesu
Error Events⌘
- Błąd jest generowany, gdy wystąpi krytyczny problem w czasie wykonywania aktywności lub gdy wykonanie operacji nie powiodło się.
- Zdarzenie Error przechwytuje lub wyrzuca błąd
- Występuję tylko w postaci:
- Start Event Sub-Process Interrupting
- Intermediate Boundary Interrupting
- End
- Nie można oczekiwać lub wyrzucać błędu w zdarzeniu Intermediate (chyba, że to zdarzenie Boundary)
- Nie można rozpoczynać procesu od błędu (chyba, że to Event Sub-Process)
Error Events Example 1⌘
Error Events Example 2⌘
Error Events Example 3⌘
Error Event Zadania ⌘
- Zadanie 1. Logowanie
- Zadanie 2. Kredyt
Escalation Events⌘
- Eskalacja oznacza "wyjątek, którego obsługa nie musi przerywać czynności"
- Domyślnie nie przerywa czynności, do której krawędzi jest podpięta
Escalation Example⌘
Escalation Example 2⌘
Escalation Zadania⌘
- Zadanie 1. Produkt
Compensation⌘
- Kompensacja to mechanizm mający na celu niwelowanie skutków już wykonanych czynności
- Pośrednie krawędziowe zdarzenie kompensacji nie posiada wyjściowych przepływów sekwencyjnych
- Zdarzenie kompensacji może zostać uruchomione po zakończeniu czynności
- Kompensacja to nie obsługa wyjątku
Compensation Example⌘
Compensation Zadanie⌘
- Zadanie 1. Szkolenie
- Zadanie 2. Szkolenie (wersja 2)
Transaction⌘
- Transakcja to grupa czynności, które mogą zostać wykonane w całości lub wcale.
- Nie może mieć miejsca sytuacja, że niektóre czynności zakończyły się sukcesem, a inne nie.
- Transakcje są często opisywane modelem ACID:
- Atomic (Atomowe) - transakcja albo wykona się w całości, albo w ogóle
- Consistent (Spójne) - po wykonaniu transakcji system będzie spójny - nie zostaną naruszone żadne zasady integralności
- Isolatated (Izolowane) - jeżeli dwie transakcje wykonują się współbieżnie, to zazwyczaj nie widzą zmian przez siebie wprowadzanych
- Durable (Trwałe) - system potrafi uruchomić się i udostępnić spójne, nienaruszone i aktualne dane zapisane w ramach zatwierdzonych transakcji.
Transaction in BPMN⌘
BPMN dopuszcza 3 możliwe wyniki transakcji:
- sukces
- anulowanie
- błąd
Cancel Events⌘
- Zdarzenie anulowania występuje tylko w powiązaniu z transakcją
- Czynności wskazane przez przepływ wychodzący ze zdarzenia anulowania będą wykonane po anulowaniu transakcji
Transaction Zadania⌘
- Zadanie 1. Ziemniaki
- Zadanie 2. Przelot
- Zadanie 3. Drzwi
Pętle i wiele instancji⌘
Standard Loop ⌘
- Czynność będzie wykonywana tak długo, jak warunek loopCondition ma wartość true
- Warunek jest obliczany dla każdego przejścia pętli - na początku lub na końcu iteracji (testBefore = true lub testBefore = false)
- Można również określić maksymalną liczbę powtórzeń loopMaximum
- Kolejne iteracje są zawsze sekwencyjne - nie można rozpocząć kolejnej iteracji przed zakończeniem poprzedniej.
- Standard Loop Activity przypomina pętlę DO WHILE
Wiele instancji (Multi-Instance Activity) ⌘
Multi-Instance parallel (równoległe)
Multi-Instance sequential (sekwencyjnie)
- Instancje czynności mogą być wykonywane równolegle lub sekwencyjnie
- Te czynności mają sens przy pracy z kolekcjami danych
- Multi-Instance Activity przypomina w działaniu pętlę FOR EACH
Multi-Instance Activity Example⌘
Loop - zadania ⌘
- Zadanie 1
- Zadanie 2* - Rekrutacja
Proces, współpraca, choreografia i konwersacja w BPMN 2.0⌘
Proces - przypomnienie ⌘
A Process describes a sequence or flow of Activities in an organization with the objective of carrying out work.
Proces opisuje sekwencję lub przepływ czynności w organizacji, których celem jest wykonanie pewnej pracy
- BPMN używa terminu proces w odniesieniu do elementów przepływu (czynności, zdarzeń, bramek i przepływów sekwencyjnych)
- Pojęcia współpraca (collaboration) oraz choreografia (choreography) służą do opisu interakcji pomiędzy procesami
Typy procesów w BPMN ⌘
Trzy podstawowe typy procesów w BPMN:
- Private Non-executable (internal) Business Process
- Private Executable (internal) Business Process
- Public Process
Współpraca (Collaboration)⌘
- Diagram współpracy to kolekcja Uczestników (Participants) reprezentowanych jako Baseny (Pools) oraz ich wzajemnych interakcji (Message Flows).
- Diagram może zawierać procesy w obrębie basenów i/lub choreografie pomiędzy.
- Choreografia jest rozbudowanym typem współpracy
Collaboration Example⌘
Choreografia (Choreography)⌘
- Choreografia przypomina wyglądem prywatny proces biznesowy
- Czynności choreografii reprezentują zbiory wymian komunikatów pomiędzy uczestnikami
- Główny nacisk nie jest kładziony na kolejność czynności tylko na interakcję między uczestnikami
- Nie wskazuje się kontrolera całej interakcji
Choreography Example 1⌘
Choreography Example 2 from spec⌘
Business Process Model and Notation (BPMN), Version 2.0, pages 318-319
Konwersacje (Conversations)⌘
- Diagram konwersacji jest szczególnym przypadkiem diagramu współpracy
- Baseny zwykle nie posiadają zawartości
- Konwersacja jest zestawem logicznie powiązanych wymian komunikatów
Conversation Example⌘
Literatura
- Specyfikacja BPMN 2.0
- BPMN 2.0 by Example
- Szymon Drejewicz, Zrozumieć BPMN. Modelowanie procesów biznesowych, Helion
- Mr. Tom Debevoise, Rick Geneva and Dr. Richard Welke, The Microguide to Process Modeling in BPMN 2.0: How to Build Great Process, Rule, and Event Models
- Bruce Silver, BPMN Method and Style, 2nd Edition, with BPMN Implementer's Guide: A structured approach for business process modeling and implementation using BPMN 2.0
Dodatek
Business Process Model and Notation, v2.0, page 261